20/07/13

Filled Under: , , , , , , , ,

Wanita Saman Ketua Yakuza Terbesar Jepun

Kenichi Shinoda
Kenichi Shinoda
Pemilik restoran ni dah 12 tahun bayar wang perlindungan tetapi bila dia nak berhenti dari membayar dia telah diugut restorannya akan dibakar. Wanita ini adalah yg pertama amik tindakan seberani begini di jepun.

Wanita ini telah menfailkan saman kepada Kenichi Shinoda, ketua Yakuza Yamaguchi-gumi, dan meminta semula wang perlindungan yang telah dibayar kepada kumpulan tersebut.

Wanita yang mahu namanya di rahsiakan itu, adalah pemilik sebuah restoren telah meminta ganti rugi daripada Kenichi Shinoda sebanyak Y17.35 milloin ( $174,200).

Menurut akbar di Jepun, kes saman keatas kegiatan kongsi gelap ini, adalah kes yang pertama di negara matahari terbit itu.

Wanita itu juga dilaporkan telah menbayar wang pelindungan sebanyak Y 10.85 million ( $109,000 ) selama 12 tahun. Dan apabila waniti itu berhenti menbayar wang perlindungan, ahli Yakuza tersebut mengugut akan menbakar restoren milik wanita itu.

Kumpulan Tamaguchi-gumi menguasai hampir 40% jenayah terancang di Jepun. Kumpulan haram ini juga terlibat di dalam aktiviti jenayah seperti pelacuran, pengedaran dadah dan memanipulasi stock market.

Sumber http://www.tokyotimes.com/2013/woman...t-crime-group/