18/07/13

Filled Under: , , ,

Think Blue Volkswagen - Tips Jimat Minyak Petrol Kereta Anda


1. Memandu dengan cara berhemat dan tenang.

Memandulah dengan tenang dan lancar, kurangkan penggunaan brek. Biarkan kereta meluncur dengan momentumnya sendiri. Tak perlu memandu dengan laju tanpa sebab. Tak perlu menukar lorong dengan tergesa-gesa. Akan mengurangkan penggunaan bahan api, malah anda juga akan kurang stress.


2. Memandu dalam gear yang tinggi.

Memandu dalam gear yang tinggi. Gearshifts awal membantu untuk menjimatkan bahan api. Memandu pada revs rendah adalah tidak baik untuk enjin? Satu mitos yang popular. TDI enjin TSI dan suka berjalan dalam gear ketiga pada 30 km / h - mereka menyampaikan menakjubkan kuasa menarik dari serendah 2,000 rpm.

Dan untuk pemandu automatics? Elakkan ciri kickdown itu - mengambil kaki anda di luar secara ringkas daripada pemecut. Automatik akan beralih kepada gear yang baru yang lebih tinggi dan menjimatkan bahan api. Dengan cara itu, transmisi automatik DSG kami melakukan ini dengan sendirinya dan mengurangkan penggunaan sehingga 20%.

3. Roll With It.

Dengan teknik-teknik pemanduan yang betul, anda benar-benar boleh mula berjimat.

Sistem Overrun fuel cut-off akan menyekat bekalan bahan api ke enjin dan pada masa itu, anda tidak akan menggunakan setitik minyak pun. Masa yang terbaik untuk menggunakan kaedah ini bijak adalah apabila anda juga boleh mendapat manfaat daripada kesan brek enjin - iaitu menuruni bukit atau apabila menghampiri lampu isyarat merah.

4. Comfort high, fuel consumption low.

Peralatan tambahan membuat memandu lebih selesa, tetapi malangnya - jika digunakan secara berlebihan - lebih mahal juga. Sistem penghawa dingin, sebagai contoh, menggunakan sehingga 21l/100km pada kelajuan yang rendah untuk mengurangkan dan mengekalkan suhu dalaman! Anda juga boleh mengurangkan suhu (dan penggunaan bahan api) dengan menyejukan kenderaan sebelum perjalanan anda dan memandu dengan tingkap terbuka untuk masa yang singkat untuk membolehkan melarikan diri haba.

5. Periksa Tekanan Angin Tayar Kereta

Mula jimat bahan api walaupun sebelum anda berangkat - hanya dengan memeriksa tekanan tayar anda.

Rintangan pusingan tayar boleh menyumbang sehingga 15% daripada penggunaan bahan api secara keseluruhan. Jika anda telah mengisi angin tayar anda kepada tekanan tayar yang disyorkan untuk beban penuh, rintangan bergolek akan lebih rendah - dan penggunaan bahan api, juga lebih jimat.

Apabila membeli tayar, pilih yang mempunyai rintangan rolling minimum yang mungkin - mereka akan menjimatkan sehingga tambahan 3% daripada bahan api dan lebih senyap.


6. Panaskan Enjin

Elakkan perjalanan pendek.

Enjin anda menggunakan bahan api yang lebih apabila sejuk. Pada hakikatnya, ini bermakna bahawa jika anda sering membuat perjalanan yang singkat, penggunaan bahan api anda tidak lama lagi boleh menjadi setinggi km 30l/100!

Walau bagaimanapun, jika anda boleh menjaga beberapa urusan tugasan dalam satu perjalanan, anda akan menjimatkan bahan api. Enjin anda adalah lebih cenderung untuk mencapai suhu operasi yang diperlukan dan akan menggunakan bahan api lebih kurang.

Walaupun kita berada di subjek ini, mari kita menjernihkan mitos yang lain: meninggalkan enjin berjalan untuk memanaskannya tidak mengurangkan penggunaan - ia meningkatkan dan teknikal yang tidak perlu.


7. Minyak pelincir yang mencukupi.

Penggunaan minyak pelincir  rendah kelikatan.

Minyak kelikatan rendah adalah hebat dalam hal ini. Mereka boleh mengurangkan penggunaan bahan api sehingga 5% berbanding dengan minyak konvensional. Itulah sebabnya hampir setiap Volkswagen meninggalkan kilang yang dibekalkan dengan minyak rendah kelikatan.


8. Mengelakkan berat badan yang tidak perlu.

Berat bagasi atau barang akan menambahkan penggunaan minyak. Untuk menjadi tepat: berat 100kg boleh meningkatkan penggunaan bahan api sehingga 0.31/100 km. Jadi memeriksa kandungan ruang bagasi anda secara tetap dan mengeluarkan apa-apa berat badan yang tidak perlu.