23/07/13

Filled Under: , , ,

Syarat Wajib Zakat Fitrah

Apakah syarat-syarat wajib zakat fitrah?


1. Islam; tidak wajib zakat fitrah ke atas orang kafir.


2. Hidup ketika terbenam matahari pada hari terakhir Ramadhan iaitu ia sempat bertemu dengan juzuk terakhir Ramadhan dan juzuk terawal Syawal.


Anak yang lahir sesudah terbenam matahari pada hari terakhir tersebut tidak wajib dikeluarkan zakat fitrah baginya kerana ia tidak bertemu dengan Ramadhan sekalipun bertemu dengan Syawal. Begitu juga, seorang lelaki yang mengahwini seorang perempuan selepas terbenam matahari hari terakhir tersebut juga tidak wajib membayar zakat fitrah untuk isteri yang baru dikahwininya itu kerana isterinya itu masuk di bawah tanggungannya setelah selesai Ramadhan secara sepenuhnya.


Sebaliknya, orang yang mati selepas terbenam matahari pada hari terakhir itu, wajib dikeluarkan zakat fitrah untuknya kerana kematiannya itu berlaku setelah ia sempat bertemu Ramadhan dan awal Syawal. Adapun orang yang mati sebelumnya (yakni sebelum terbenam matahari), tidak wajib dikeluarkan zakat fitrah untuknya kerana kematiannya sebelum ia sempat bertemu Syawal.


3. Mampu; iaitu mempunyai lebihan harta pada malam hari-raya dan juga siangnya setelah ditolak belanja keperluan diri dan orang-orang yang berada di bawah tanggungannya (termasuklah binatang peliharaannya) merangkumi makanan, pakaian, sewa rumah dan juga hutang. Jika tidak mempunyai lebihan harta, tidak wajib mengeluarkan zakat fitrah.


Orang yang memiliki syarat-syarat di atas wajib mengeluarkan zakat fitrah atau wajib dikeluarkan untuknya zakat fitrah. Jika tidak memenuhi syarat-syarat di atas, tidaklah wajib.


Lagi Info Pasal Zakat Fitrah :
  1. Apa itu Zakat Fitrah?
  2. Hikmah Zakat Fitrah
  3. Siapa Diwajibkan Zakat Fitrah
  4. Syarat Wajib Zakat Fitrah
  5. Jenis Harta Dan Kadar Untuk zakat Fitrah
  6. Masa Untuk Mengeluarkan Zakat Fitrah
  7. Siapa Layak Terima Zakat Fitrah
  8. Kadar Zakat Fitrah Di Seluruh Malaysia 2013