29/07/13

Filled Under: , , , , , ,

Kedai Maya Pertama Dunia Dibuka di Korea


Sebuah peruncit utama Korea Selatan telah membuka kedai maya pertama di dunia menjurus kepada pengguna telefon pintar, dengan cara membeli secara mengimbas kod bar produk yang dipaparkan di stesen kereta api bawah tanah Seoul. Homeplus, rantai diskaun kedua terbesar di negara ini, menawarkan 500 barangan termasuk makanan, elektronik, bekalan pejabat dan kelengkapan di "kedai" yang terletak di stesen Seolleung.

Tujuh tiang dan enam pintu skrin platform telah ditampal dengan imej rak kedai saiz sebenar dipenuhi dengan barang-barang - seperti susu, epal, beg beras atau sekolah beg galas - yang masing-masing mempunyai kod bar kecil tersendiri. Pembeli memuat turun aplikasi yang berkaitan pada telefon pintar mereka dan membuat pembelian dengan mengambil gambar-gambar kod bar.


"Anda boleh membuat pesanan sewaktu anda pergi ke tempat kerja pada waktu pagi dan barangan anda telah sampai di rumah apabila anda pulang ke rumah pada waktu malam," kata seorang jurucakap Homeplus.

Malah, pengguna tidak perlu berada berhampiran kedai maya. Sebagai contoh, jika anda mahu untuk membuat pesanan air yang telah habis diminum, anda tidak perlu pergi ke kedai maya yang terletak di stesen kereta api bawah tanah Seoul . Anda hanya perlu mengimbas kod bar botol dengan app Homeplus itu. Produk tersebut kemudiannya akan dihantar ke rumah / pejabat.