20/02/11

Filled Under: , ,

Maksud Mantera Buka/Tutup Pintu Gua Ali Baba Bujang Lapok


Mantera pintu gua di dalam filem Ali Baba Bujang Lapok. Walaupun aku bukan orang Jawa, aku ada juga la belajar sikit dengan kawan Jawa aku. Memang P.Ramlee pakai bahawa Jawa yang maksud dia memang mengarut.

Maksud Mantera Buka/Tutup Pintu Gua Ali Baba Bujang Lapok:

Buka pintu gua:
Niat enson matakaji semar ngiseng- Niat seorang insan yang sangat bertekad hingga semar terberak

Tutup pintu gua:
Rampo ngiseng semar tilem- Lepas berak semar tidur

Kassim Baba merapu:
Niat ngiseng semar ngiseng eson ngiseng- Niat nak berak, semar berak, boleh ke berak

Eson ngiseng semar ngiseng kabeh wong poto ngiseng-  Boleh ke berak, semar berak, semua orang berak

Tetapi maksud 'semar' aku tak dapat kesan pulak.

30 comments:

  1. wow..ni ke maksud sebenar dia..memang kena tapis kalo betol ni..ish2..

    BalasPadam
  2. kelakar nyer maksud dia =D

    BalasPadam
  3. btol...x caye try tny org jawa...^_^

    BalasPadam
  4. semar adalah salah satu tokoh wayang dalam epik Jawa yang melambangkan ketaatan tokoh pada keesaan Tuhan. Semar sangat dalam makna dan filosofinya dimana saya kira tdk dapat secara tepat memberi maknanya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Setuju,bangga banget dgn bangsa Jawa karena da tokoh SEMAR tercantum

      Padam
    2. Semar diwatakkan dlm wayang kulit, bersama lainnya seperti Petrok, Gareng dan Bagong

      Padam
  5. kalau maksud mentera di atas memang sangat tepat seperti yang di huraikan. memang merapu... Intinya memang buang air besar.

    BalasPadam
  6. pelik tol dia nyer maksud.........

    BalasPadam
  7. Cm ne la p ramlee bole terpikir nak sebut benda2 pelik cm tu,tpi mmg lawak gile,aku tgok bnyk kali tpi msih x jemu2,betapa hebat allahyarham tan sri p ramlee,al fatihah..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bukan p ramlee yg masok kan dlm skrip.. tapi sudin atau aziz yg sepontan menyebut kan nye.. banyak lagi yg out of the skrip... dalam cite Bujang lapok

      Padam
  8. semart bukan ker lubang buntut, tgk.dpd transkrit kearah tu

    BalasPadam
  9. semar adalah satu figura yg mistik dalam zaman kerajaan majapahit dan jawa xsilap aku. cerita yg aku tau dia diajak utk masuk islam semasa kerajaan demak mula mengambil alih dimana kerajaan demak beragama islam. tetapi semar xmahu masuk islam.. dan me
    mang watak semar ada didalam wayang kulit dan sering dipaparkan sebagai sesuatu figura yg buncit..seingat aku mcm tu. bleh google semar utk kepastian

    BalasPadam
    Balasan
    1. maja pahit adalah kerajaan termuda di jawa jadi sam juga jawa dan maja pahit!dari kerajaan kauripan/kediri sampai maja pahit sama juga jawa juga

      Padam
  10. “Saya pernah tanya dia maksud mantera yang disebut oleh Ali Baba Kassim dan Baba dalam filem Ali Baba Bujak Lapok ketika mahu membuka serta menutup pintu gua yang menempatkan harta karun.
    “Arwah menjawab, 'niat aku pergi menghendap orang buang air besar dan lepas menghendap, balik rumah terus tidur'. Saya tak tahu sama ada itu maksud sebenarnya ataupun tidak tetapi ia satu penjelasan yang amat kelakar. Sampai mengalir air mata saya tergelak disebabkan jawapan itu," katanya...petikan dari utusan malaysia..dato aziz satar

    BalasPadam
  11. Ada lagu black metal jawa mantera dia nak sama dengan mantera p ramlee tapi mantera yang penyanyi black metal tu bawa mantera pengasih

    BalasPadam
  12. hehehe.. Dia nak sampaikan masej kepada kita bahawasanya kita tidak mampu kerja keras. walau sampai terberak2 sekalipun kita tidak akan dapat apa yang kita mahukan.

    BalasPadam
  13. Semar tu maksudnya " mahu atau " nak"..dan mentera yg terakhir tu "Enson ngiseng semar ngiseng kabeh phodo whong ngiseng "maksudnya " boleh ke terberak,nak teberak,semua orang sama teberak...tenan lo iki maksut ti,orak percoyo Takun Karo Wong jowo..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Enson diambil dari bahasa jawa "insun" Yang artinya aku.. Maksud dari kata itu adalah aku berak, semar berak, semua orang ikut berak.

      Padam
  14. Semar ni maksud bahasa bentan tukang ubat...bomoh

    BalasPadam
  15. A guy made a film that makes us all talk till today. That's P. Ramlee for you

    BalasPadam
  16. MAKSUDNYA "NIAT AKU NAK TGK ORG BERAK'....

    "LEPAS BERAK ORG TIDUR" SEKIAN......HAHAHAHAHWAU

    BalasPadam
  17. Semar
    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Semar.
    Ada juga di buat dlm bentuk Besi (SEMAR Tersenyum)

    BalasPadam
  18. Dalam gua tu ada kalender bertarikh 31 July..

    BalasPadam
  19. semar itu ada dalam diri kita . semar badranaya mcm2 nama lg . tidak berwujud . cuba meditasi tanpa wujud tampa suara . pasti jumpa . asingkan diri . dzikir

    BalasPadam
  20. saya rasa semar tu maksudnya orang

    BalasPadam
  21. Semar adalah seorang watak wayang kulit jawa - cuba google tengok

    BalasPadam
  22. Eson tu maknanya 'saya'. Bahasa Bawean (salah satu rumpun nusantara). Allahyarham Aziz Satar berketurunan Bawean.

    BalasPadam