20 Feb 2011

Maksud Mantera Buka/Tutup Pintu Gua Ali Baba Bujang Lapok

By on 11:50


Mantera pintu gua di dalam filem Ali Baba Bujang Lapok. Walaupun aku bukan orang Jawa, aku ada juga la belajar sikit dengan kawan Jawa aku. Memang P.Ramlee pakai bahawa Jawa yang maksud dia memang mengarut.

Maksud Mantera Buka/Tutup Pintu Gua Ali Baba Bujang Lapok:

Buka pintu gua:
Niat enson matakaji semar ngiseng- Niat seorang insan yang sangat bertekad hingga semar terberak

Tutup pintu gua:
Rampo ngiseng semar tilem- Lepas berak semar tidur

Kassim Baba merapu:
Niat ngiseng semar ngiseng eson ngiseng- Niat nak berak, semar berak, boleh ke berak

Eson ngiseng semar ngiseng kabeh wong poto ngiseng-  Boleh ke berak, semar berak, semua orang berak

Tetapi maksud 'semar' aku tak dapat kesan pulak.

8 comments:

  1. wow..ni ke maksud sebenar dia..memang kena tapis kalo betol ni..ish2..

    BalasPadam
  2. kelakar nyer maksud dia =D

    BalasPadam
  3. btol...x caye try tny org jawa...^_^

    BalasPadam
  4. Tanpa Nama1/09/11 7:47 PG

    semar adalah salah satu tokoh wayang dalam epik Jawa yang melambangkan ketaatan tokoh pada keesaan Tuhan. Semar sangat dalam makna dan filosofinya dimana saya kira tdk dapat secara tepat memberi maknanya.

    BalasPadam
  5. Tanpa Nama1/09/11 7:48 PG

    kalau maksud mentera di atas memang sangat tepat seperti yang di huraikan. memang merapu... Intinya memang buang air besar.

    BalasPadam
  6. pelik tol dia nyer maksud.........

    BalasPadam
  7. Cm ne la p ramlee bole terpikir nak sebut benda2 pelik cm tu,tpi mmg lawak gile,aku tgok bnyk kali tpi msih x jemu2,betapa hebat allahyarham tan sri p ramlee,al fatihah..

    BalasPadam

 

En. eddie