6/07/13

Filled Under: ,

The Unabomber : Si Genius Yang Di Penjara



The Unabomber, juga dikenali sebagai Ted Kaczynski, adalah seorang lelaki yang sedang menjalani hukuman penjara seumur hidup kerana membunuh tiga orang dan mencederakan 23 yang lain dengan beberapa siri pengeboman. Apa yang ramai orang tidak tahu ialah bahawa sebelum serangan itu, Kaczynski telah diiktiraf sebagai genius yang luar biasa. Sewaktu kecil, Kaczynski melangkau kedua-dua gred 6 dan 11, dan mula belajar sebagai seorang mahasiswa di Harvard ketika dia hanya 16.

Beliau merupakan subjek kepada kes buli ketika dia masih muda kerana kekurangan kemahiran sosial (social skills), tetapi ramai rakan-rakannya menyedari kecerdasan matematik beliau. Sebagai mahasiswa, Kaczynski mengambil bahagian dalam 'psychologically damaging experiment' yang dilakukan oleh CIA sebagai sebahagian daripada kejuruteraan tingkah laku iaitu projek MKULTRA. Kajian ini telah dijalankan oleh Dr Henry Murray, yang mana 22 orang subjek beliau dipaksa menulis esei memperincikan impian dan aspirasi mereka.


Pelajar-pelajar kemudiannya dibawa ke sebuah bilik di mana elektrod telah dilekatkan kepada tubuh mereka untuk memantau vitals sedang mereka dideahkan dengan tekanan yang sangat peribadi, dan kejam kritikan hebat tentang esei yang telah mereka ditulis. Berikutan serangan psikologi itu, para peserta telah dipaksa untuk menonton semula video bagaimana psikologi mereka diserang berkali-kali.

Kaczynski mempunyai tindak balas fisiologi yang paling teruk ketika disoal-siasat. Eksperimen ini, ditambah pula dengan kekurangan kemahiran sosial dan kenangan dibuli sebagai kanak-kanak, disebabkan Kaczynski mengalami mimpi ngeri yang dahsyat yang akhirnya mendorong beliau untuk berpindah dan mengasingkan diri di luar Lincoln, Montana. Di Lincoln, Kaczynski dibina kabin sendiri dan mula hidup sendirian, tanpa elektrik atau bekalan air yang sempurna.


Beliau cuba berdikari dan mencipta teknologi primitif dengan tangan. Ramai yang percaya penyertaan Kaczynski dalam kajian Harvard adalah apa yang kemudian mempengaruhi beliau untuk menghantar 'surat bom' kepada pelbagai pertubuhan, termasuk lapangan terbang dan universiti, dalam usaha untuk mendapatkan perhatian orang ramai. Pada tahun 1995, Kaczynski menuntut bahawa akhbar-akhbar menyiarkan manifesto 50 muka surat yang dikenali sebagai Persatuan Perindustrian dan Masa Depan. Beliau akhirnya dikenali sebagai Unabomber, telah nekad membunuh tiga orang dan menyebabkan kecederaan kepada 23.