12/05/13

Filled Under: , , , , ,

Merlin, The Prophet of Magic


Merlin, tukang sihir dan juga penasihat King Arthur (Raja pertama England) digambarkan sebagai seorang tua berambut panjang, berjanggut dan bermisai....dan orang mencetuskn idea round table.


Merlin dikatakan pandai menggunakan sihir, jugak dikatakan sebagai mentor yang mengajar pelbagai pengetahuan kepada King Arthur dan rakyat England ketika zaman awal negara tu. Orang England ketika itu menggelar Merlin sebagai Nabi Sihir.

King Arthur - king-arthur Fan Art
King Arthur.
Perwatakan Merlin dikatakan kerap muncul dan kemudian hilang. Dia dikatakan kerap ke hutan untuk bersendiri selama berbulan-bulan sebelum muncul semula. Merlin juga dikatakan sebagai ‘penyimpan rahsia dunia’ , ‘ketua pengetahuan’ dan ‘druid Celt terakhir’.


Dalam buku Historia Regum Brittanniae (ditulis pada tahun 1337) yang ditulis Geoffrey of Monmouth,


Merlin dikatakan sebagai bukan anak manusia, dia dikatakan anak syaitan tetapi masih tertakluk kepada hukum Tuhan. Geoffrey juga mengatakan Merlin dilahirkan oleh seorang wanita dari tanah putih (Timur Tengah) (mungkin wanita Yahudi Timur Tengah). Geoffrey juga mengatakan kebolehan sihir Merlin adalah hasil campuran antara Manusia dan Syaitan.......

0 comments:

Catat Ulasan