18/05/13

Filled Under: , , , ,

7 Fakta Bahan Mengejutkan yang terdapat di dalam Ubat Gigi


Walaupun ubat gigi (dalam beberapa bentuk atau yang lain) telah wujud semenjak dari zaman Yunani Kuno, namum ubat gigi yang kita kenal hari ini, mula menjadi popular semenjak Perang Dunia I. Selepas itu syarikat mula menghasilkan ubat gigi, orang mula membeli ubat gigi, dijamin menghasilkan gigi yang berkilau!. dan ubat gigi dengan cepat menjadi produk yang membutakan ramai orang yang tak boleh hidup tanpa ubat gigi.

Ubat gigi adalah salah satu barang yang hampir setiap orang menggunakan setiap hari, tapi apa yang membuat ramuan ini begitu istimewa? Apakah anda memberus gigi anda sekali sehari atau tiga kali sehari, kemungkinan besar anda tidak pernah meluangkan masa untuk membaca senarai bahan. 

Ada yang percaya bahawa bahan-bahan yang terkandung dalam pakej standard ubat gigi adalah penting. Namum akhirnya, ada alasan bagus mengapa ubat gigi ada yang memberi peringatan: "Jangan menelan Ubat Gigi". 

Berikut 7 Fakta Bahan Mengejutkan yang Terdapat di dalam Ubat Gigi, dikutip dari pelbagai Sumber:


1. Formaldehyde


Formaldehyde membunuh semua bakteri kecil yang naik ke gigi setelah makan atau tidur. Jika sejumlah besar formaldehyde sengaja ditelan, ia sebenarnya boleh membawa maut. Hasil dari penggunaan formaldehyde yang teruk akan mengakibatkan penyakit kuning, kerusakan ginjal, kerusakan hati, dan kematian.


2. Detergent


Buih dan busa! Apa yang akan dirasai jika tidak berbuih ubat gigi anda? Pengeluar menggunakan bahan pencuci biasa dalam ubat gigi. Walaupun buih mungkin menyeronokkan, berhati-hati jika anda secara tidak sengaja menelan sejumlah besar kes ini, bahan pencuci menelan boleh menyebabkan pembakaran saluran penghadaman.


3. Rumpai laut


Elastik dan berlendir, rumpai laut adalah berguna untuk pemejalwapan untuk menjadi ubat gigi yang kukuh. Tanpa rumpai laut hijau struktur bahan ubat gigi akan runtuh, berita baik ialah ia adalah rumpai laut bukan toksik. Malah rumpai laut mempunyai beberapa faedah dalam pemakanan. Walaupun makan dengan sushi membuat ia lebih baik untuk mendapatkan manfaat ini.


4. Pepermint Oil

peppermint oil image

Nafas segar hanya boleh kekal segar dengan bantuan minyak papermint, walaupun menyegarkan apabila memberus gigi, minyak papermint boleh menyebabkan nadi yang perlahan, pedih ulu hati dan otot termor apabila digunakan.


5. Paraffin


Parrafin mencipta pes halus yang merembes ke ubat gigi. Seperti yang anda bayangkan, parafin adalah bukan untuk dimakan. jika secara kebetulan atau secara tidak sengaja menelan bahan ini, mungkin akan mempunyai sedikit kesan sakit perut, loya, muntah, dan sembelit.


6. Glycerin Glycol


Pernah mendengar bahan ini sebelum ini? Glycerin Glycol ditambah dalam ubat gigi agar pes gigi tidak terlalu kering, ini juga di dapati dalam bahan anti beku. Glycerin Glycol walaupun tidak beracun, tambahan ini boleh menyebabkan mual jika ditelan.


7. Titanium Dioxide


Ini adalah campuran bahan lain dari pes gigi, biasanya campuran ini terdapat pada cat putih. Bila di tambah ke pes gigi, Titanium dioxide mempunyai kesan pada gigi seperti yang berlaku dinding yang di cat putih, akan kelihatan bersih dan putih (selama beberapa jam sekurang-kurangnya), titanium dioxide jika ditelan tidak akan menyakiti kita, tapi tidak digalakkan juga untuk menelannya.

0 comments:

Catat Ulasan