21/05/13

Filled Under: , , , ,

Kelibat Stan Lee Di Dalam Filem Superhero

Stantheman.jpg

Kalau korang selalu follow movie superheroes dari Marvel mesti korg akan terbiasa dengan kehadiran pakcik Stan Lee ni. Jom kita layan kompilasi cameo (watak extra) dia dalam filem-filem superhero terkenal.

Stan Lee (lahir Stanley Martin Lieber; lahir 28 Disember 1922) adalah seorang penulis Amerika komik buku, editor, penerbit, pengeluar media, pengacara televisyen, pelakon, pelakon suara dan bekas presiden dan pengerusi Marvel Comics.

Dalam kerjasama dengan beberapa artis, terutamanya Jack Kirby dan Steve Ditko, beliau telah bersama-dicipta Spider-Man, Hulk, X-Men, Fantastic Four, Iron Man, Thor, dan banyak watak-watak fiksyen yang lain, memperkenalkan kompleks, watak-watak naturalistik dan alam semesta dengan teliti dikongsi ke dalam buku-buku komik superhero. Di samping itu, beliau mengetuai cabaran besar pertama yang berjaya kepada organisasi penapisan industri, Lembaga Kod Comics, dan memaksanya untuk mengubah dasar-dasarnya. Lee kemudiannya membawa perkembangan Marvel Comics dari satu bahagian kecil daripada rumah penerbitan kepada sebuah perbadanan multimedia yang besar.

Beliau telah dimasukkan ke dalam industri buku komik The Will Eisner Anugerah Hall of Fame pada tahun 1994 dan Jack Kirby Hall of Fame pada tahun 1995.












0 comments:

Catat Ulasan