16/05/13

Filled Under: , , , ,

Chandelier UNIK Hasilkan Bayang-Bayang Hutan Seram


Direka oleh Hilden & Diaz, sebuah lampu arca / lampu gantung (Chandelier) bercahaya yang mengubah ruang didalam bilik menjadi hutan yang menyeramkan, diperbuat daripada bayang-bayang.

"Rekaan ini menggunakan idea yang cukup mudah dan ringkas, dengan menambahkan kecerahan ditengah-tengah arca, lampu akan mengubah ruang dan menambahkan watak...ukiran arca cahaya ini sebahagiananya dilhamkan oleh Ernst Haeckel (1834-1919) dengan plot terperinci dari alam semula jadi dan Hilden & Diaz mengembangkan lagi dengan mengunakan mirrorings, kerana sebelum ini ia telah digunakan dalam karya seni yang lain.



Hutan ini dibuat mirrored dengan mengelilingi pusat paksi arca yang mendatar dan membentuk bulatan 360 darjah di sekeliling sumber cahaya lampu. Menariknya adalah unsur-unsur akar yang paling ketara. Dengan itu arca lampu ini bukan sahaja mirrored, tetapi ia juga diterbalikkan. Dengan kenaikan keamatab sumber cahaya, perubahan bilik dan ruang yang akan menjadi lebih menarik dan unik.

Mirrorings keluar melalui keatas dinding dan siling dengan memberi pembayang lemah seakan rupa Rorschach, kehidupan dan aliran kesedaran. Diming lampu mengubah pemasangan lampu dan satu deria rasa yang membakar di tengah-tengah hutan."


HIlden & Diaz adalah satu kerjsama dianatar artis Thyra Hilden (1972,DK) dan Pio Diaz, (1973,AR). Pada tahun 2005, kedua-dua artis ini telah mewujudkan perkongsian idea ini.

0 comments:

Catat Ulasan