16/06/13

Filled Under: , ,

Melayu Boleh

Melayu Boleh - Siapa bilang tiada anak Melayu boleh berlakon di Hollywood ? Tahukah anda adanya seorang pelakon Melayu boleh berlakon di Hollywood suatu ketika dulu? Beliau telah buktikan anak Melayu boleh menambat hati orang putih untuk berlakon dalam filem Hollywood dengan bakat yang ada, tak perlu bermodalkan paras rupa yang lawa atau kacak. Beliau adalah Ibrahim Pendek atau nama sebenarnya Ibrahim Bin Hassan.
melayu boleh
Melayu Boleh.

Anak Melayu Boleh Berlakon Di Hollywood.

Pasti kita sudah cukup biasa dengan lawak jenakanya semenjak dari filem pertamanya iaitu Panggilan Pulau (1954) sehinggalah ke filem terakhir beliau, XX-Ray (1992). Beliau merupakan salah seorang lagenda perfileman Melayu boleh dibanggakan. Antara babak yang aku paling ingat lakonan Ibrahim Pendek ialah babak dia melakonkan watak sarjan di dalam filem Ali Baba Bujang Lapok.

melayu boleh
Ibrahim Hassan Pendek.
Jika mereka bersandarkan kepada bakat dan usaha yang gigih. Tidak mustahil ada anak Melayu boleh melakukannya sekali lagi seperti Ibrahim Pendek capai pada era tahun 60-an dahulu. Cuma usaha harus dilakukan agar bakat pelakon Melayu boleh digilap dan diketengahkan lagi hingga ke peringkat antarabangsa.

melayu boleh
Lakonan Ibrahim Pendek di dalam filem Ali Baba Bujang Lapok.

Jika sebelum ini ada penyanyi Melayu boleh menang di pertandingan nyanyian di peringkat Asia. Itu membuktikan bahwa anak Melayu sememangnya boleh. Cuma mungkin pendedahannya yang kurang untuk dunia lakonan. Dari sini kita perlu melihat dari mana silapnya, samaada daripada pembuat filem atau pelakon filem atau pengarah filem.

Kita boleh lihat cuma berapa kerat filem Melayu boleh dibawa ke peringkat antarabangsa, untuk festival filem. Itupun apabila masuk pasaran negara sendiri, tidak mendapat sambutan. Padahal ada sahaja filem Melayu yang berkualiti. Tetapi dipandang sepi oleh masyarakat Melayu sendiri. Hari ini orang Melayu boleh nilaikan sendiri dalam banyak-banyak filem yang ditayangkan setiap tahun, dan berapa pula bilangan filem Melayu boleh dianggap filem yang berkualiti.

Melayu Boleh : Kisah Kejayaan Ibrahim Pendek

melayu boleh
Universal International.

Ibrahim Pendek telah dilamar oleh pihak Universal International untuk berlakon sebagai watak seorang pembantu doktor di dalam sebuah filem Hollywood. Sebenarnya pihak Universal International telah tertarik dengan lakonan beliau di dalam filem Ali Baba Bujang Lapok, sewaktu mereka mengadakan lawatan ke Studio Jalan Ampas.

Pada 18 Ogos 1961, Ibrahim Pendek telah berangkat ke Hollywood, Amerika, mengikut kontrak beliau dibayar sebanyak USD 35 sehari. Pada ketika itu beliau telah berumur 37 tahun. Sekaligus menjadi anak Melayu boleh berlakon di Hollywood buat julung-julung kalinya di dalam lipatan sejarah perfileman Melayu. Kehebatan beliau seharusnya menjadi inpirasi pelakon Melayu hari ini agar anak Melayu boleh dikenali ramai dengan bakat lakonan yang bermutu sama seperti pelakon lagenda ini.

melayu boleh
Lakonan Ibrahim Pendek di Hollywood.

Ibrahim Pendek telah berlakon bersama Rock Hudson, Gene Rowlands dan Burt Ives di dalam filem The Spiral Road (1962). Namum begitu dalam usahanya untuk mengembangkan lagi bakat lakonannya di Hollywood terhenti selepas visa beliau tidak diluluskan oleh pihak pemerintah di sana. Ketika itu beliau sudah mendapat tawaran dari pihak Hollywood untuk terus berlakon di dalam filem-filem terbitan mereka seterusnya.

Ibrahim Pendek telah buktikan anak Melayu Boleh beraksi diperingkat antarabangsa, berbekalkan bakat semulajadi yang ada. Ini ada sedikit sedutan video filem lakonan beliau di Hollywood bersama Rock Hudson.


Anak Melayu boleh berbangga dengan percapaian Ibrahim Pendek ini. Bukan calang-calang orang mendapat peluang seperti beliau dapat. Pelakon atau artis Melayu boleh jadikan beliau sebagai penanda aras di dalam karier mereka. Kerana bukan senang untuk pelakon Melayu boleh berlakon di Hollywood.

Melayu Boleh : Sejarah Hidup Ibrahim Pendek.



melayu boleh
Biodata Ibrahim Pendek.

Nama asalnya adalah Ibrahim Bin Hassan, anak kelahiran Taiping, Perak ini di lahirkan pada 1932. Beliau memiliki tubuh fizikal yang kerdil dimana ketinggian beliau hanya 130cm. Mungkin kekurangannya it menjadi kelebihan buat dirinya. Beliau memulakan dunia lakonan pada era tahun 50-an.

Beliau pernah berkahwin sebanyak dua kali iaitu dengan isteri pertamanya Che Hasnah Mohd Amin dan isteri kedua Asiah Osman. Dan di kurniakan seramai 7 orang anak. Salah seorang anaknya cuba mengikut langkah bapanya iaitu Tamrin Ibrahim Pendek.

Pada usianya 71 tahun, pada 25 Disember 2003, beliau telah kembali ke Rahmatullah. Beliau mengidap penyakit buah pinggang, paru-paru berair dan sesak nafas. Perginya seorang lagenda , jenazahnya telah dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Taman Midah, Cheras, Kuala Lumpur.


Mungkinkah ada anak Melayu boleh jadi penganti sama seperti beliau selepas ini.


Pesanan Penaja:
ping fast  my blog, website, or RSS feed for Free