1/06/13

Filled Under: , , , , ,

Kalah Perang : Wanita German Di Seksa Hina


Selepas pembebasan wilayah yang diduduki Jerman di negara-negara Eropah, beribu-ribu wanita yang ada hubungan dengan tentera Jerman dan pegawai-pegawai yang telah terdedah kepada hukuman yang memalukan dan kejam di tangan rakyat jelata. Paling aktif mengejar mereka ini adalah orang Perancis.



Azab luka, sepanjang tahun-tahun penjajahan, pemisahan, membebaskan France dilepaskan kepada gadis-gadis ini. Sepanjang tempoh kempen ini untuk mengenal pasti dan membuat karya pendek, yang dipanggil "L'épuration sauvage", kira-kira 30,000 wanita yang disyaki mempunyai hubungan dengan tentera Jerman, menjadi sasaran hukuman dan penghinaan di hadapan awam ini. 



Selalunya, cara untuk melunaskan dendam peribadi, ramai yang aktif terlibat cuba menyelamatkan diri dengan mengalih perhatian daripada berkerjasama dengan pihak berkuasa penduduk. Saksi kejadian "Melintasi kami, disertai dengan hinaan dan ancaman, lori dipandu perlahan dengan bahagian belakang terbuka, diisi dengan sedozen wanita, dengan keadaan kepala dicukur" Kakitangan Chronicle.



Bukan sahaja kepala yang dicukur, ditambahkan pula dengan dicat lambang swastika pada muka, dibakar dan ditanda di atas dahi. banyak juga kes yang dihakimi guna tangan sendiri tanpa undang-undung, ada gadis-gadis yang ditembak, malah ramai yang tidak sanggup menanggung malu telah membunuh diri. Mereka di anggap sebagai "unworthy of national" dan di penjarakan selama 6 bulan hingga 1 tahun, diikuti dengan menurunkan hak untuk setahun lagi. Bagi mereka, ini tahun lepas dipanggil "year of national shame". Perkara yang sama berlaku di negara-negara Eropah lain yang turut dibebaskan.












0 comments:

Catat Ulasan