10/06/13

Filled Under: , , , , , ,

Madain Saleh : Monumen Purba di Arab Saudi

Madain Saleh - monumen terbesar seni bina purba di Arab Saudi


Seni purba sering menarik perhatian ramai, walaupun hari ini kita hidup di dalam dunia yang lebih moden. Karya seni purba dari tamadun terdahulu kadakala diluar batas fikiran kita di tamadun kini.


Kira-kira dua ribu tahun yang lalu, terletak di Kota Nabatean dari Hegra. Dalam ingatan sejarah, telah dipelihara untuk kita secara besar-besaran 131 batu kubur, pada dinding usypalen anda masih boleh membaca epitaphs.


Ibu kota kerajaan Nabataean adalah kota Petra (di Jordan). Kerajaan ini berkembang di persimpangan laluan perdagangan di tengah-tengah padang pasir Arab, dek kerana keletihan para peniaga sudah semestinya akan singgah dalam perjalanan ke Peter dan Hegre. Orang Nabatea terkenal dengan monopoli mereka ke atas perdagangan dalam rempah dan herba.


Selepas penaklukan kerajaan Nabatean oleh orang Rom di 106 Masihi. Laluan perdagangan darat telah digantikan dengan laluan laut yang melalui Laut Merah. Hegra tidak lagi menjadi pusat perdagangan. Maklumat mengenai bandar purba ini agak samar. Walau bagaimanapun, mereka tidak bercakap tentang orang-orang Hegre, dan sering disebutkan makam legenda batu merah.


Kesenian Nabatea dibangunkan di bawah pengaruh budaya dari negara yang berbeza. "Dicedok" daripada peniaga-peniaga dari seluruh dunia, bandar ini telah menyerap kesemua benda yang terbaik pada masa tamadun manusia telah dicapai. Ini dapat dilihat di tempat yang pertama, pada seni bina: menarik perhatian hiasan muka bangunan di makam, di mana, bersama-sama dengan naateytsev gaya seni sendiri, anda boleh melihat unsur-unsur yang dipinjam dari bangsa Asyur, Phoenicia, Mesir dan Yunani Alexandria.

Madain Saleh secara rasmi menjadi tarikan pelancong pada tahun 1972, dan pada 2008, makam yang unik ini telah disenaraikan sebagai Warisan Dunia oleh UNESCO.