16/06/13

Filled Under: , , , ,

Owner jiwang.org Di Tangkap




Polis Malaysia telah menahan seorang lelaki yang disyaki menjalankan website media cetak rompak jiwang.org, yang menjadi laman pautan kepada salinan haram muzik, rancangan TV dan filem.

Menurut Kementerian Malaysia Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK), jiwang.org adalah salah satu sumber yang paling popular menyediakan cetak rompak kandungan online di Malaysia, dan menjadi laman pautan kepada filem-filem Hollywood yang popular termasuk, Pitch Perfect, Rise of the Guardians, Snow White and the Huntsman, Prometheus, The Bourne Legacy, The Hobbit: An Unexpected Journey, Life of Pi, and A Good Day to Die Hard dan lain-lain.

Semasa penahanan di rumah suspek 35 tahun itu di negeri Kelantan, pegawai mendapati ruang rahsia yang hanya boleh diakses melalui almari pakaian, yang membawa ke sebuah bilik yang mengandungi peralatan canggih komputer, TV LED monitor, modem, router dan sambungan internet tanpa wayar.

"Kami gembira bahawa selepas perancangan yang teliti dan penyiasatan, kita akhirnya berjaya menangkap suspek yang kami percaya di sebalik laman web yang terkenal yang bertanggungjawab untuk berkongsi kandungan secara haram," kata Roslan Mahayudin, Ketua Pengarah KPDNKK, dalam satu kenyataan.

"Untuk masa yang paling lama, mereka telah menggunakan laman web mereka untuk mengedarkan kandungan haram, menafikan hak-hak pencipta kandungan. Pada masa ini, laman web ini masih sehingga seperti yang kita sedang menjalankan siasatan ke atasnya. "

Penangkapan itu adalah yang kedua tahun ini lanun media pengendali laman web di Malaysia. Pada bulan Mac, pengendali laman web popular muat turun haram SYOK.org ditangkap.

"Operasi ini merupakan satu kemenangan besar untuk pembikin filem dan penonton filem. Tapak penyangak, jiwang.org, telah lama beroperasi tanpa menghormati harta intelek orang pembikin filem dan saya tahu bahawa ramai rakan-rakan di seluruh masyarakat skrin akan gembira dengan keputusan ini, "kata Norman Abdul Halim, Setiausaha Kehormat Persatuan Pengeluar Filem Malaysia , sebagai tindak balas kepada penangkapan. "Kami berharap kerajaan akan terus menangani isu dan industri skrin kami akan memberi sokongan penuh kami."

Jika sabit kesalahan di bawah Akta Hak Cipta Malaysia, suspek menghadapi denda $ 650-6,500 (2,000-20,000 Malaysia ringgit) bagi setiap salinan langgaran, atau penjara selama tempoh tidak melebihi lima tahun, atau kedua-duanya.

"Tindakan ini adalah satu mesej yang jelas kepada pengendali laman web penyangak itu bahawa tidak ada tempat untuk mereka di Malaysia dan kami akan terus bekerjasama dengan pihak berkuasa Malaysia untuk membawa mereka ke bawah," kata Mike Ellis, presiden dan pengarah urusan Motion Picture Association (MPA) di Asia Pasifik, sebagai tindak balas kepada berita.