13/01/13

Filled Under: , ,

Tips Cara mengenal Perfume anda


Apakah maksud Eau De Toilette, Eau de Parfum, dan lain-lain.

Istilah ini merujuk kepada kekuatan wangian, atau lebih khusus, berapa banyak kandungan PATI ditambah kepada alkohol gred tinggi dan/atau air.

'Parfum' (jenis umum paling pekat anda boleh beli) mempunyai perfume oil/ pati dlm 15-25% larut dalam alkohol. Mana-mana campuran dengan kadar yang lebih rendah daripada minyak alkohol dikenali sebagai 'Eau'. (cara sebut - eewwww)

--> Eau Fraiche (Usually 3% or less perfume oil)

--> Eau de cologne - EDC (2 - 5% perfume oil)

--> Eau de toilette - EDT (4 - 10% perfume oil) - Biasa ada pd kebanyakan brand..

--> Eau de parfum - EDP (8 - 15% perfume oil) - Brand agak mahal i.e Chanel no.5, etc..

--> Soie de Parfum (15 - 18% perfume oil) - Brand mmg mahal i.e Hermes, etc..

--> PARFUM (15 - 25% -- also sometimes referred to as Extract or Extrait) - Original Chanel no.5, etc..

--> Perfume oil/ pati (15-30% perfume oil in an oil rather than alcohol base)

Anda juga berkemungkinan untuk jumpa 'Parfum de Toilette'. Kebanyakan syarikat pengeluar menggunakan istilah ini untuk menggambarkan kepekatan yang sama seperti 'Eau De Parfum', atau antara 'Eau De Parfum' dan 'Parfum'(8-25%)


3 jenis wangian yang paling biasa anda beli adalah:

--> 'Parfum' - Ini adalah salah satu daripada wangian paling KUAT boleh didapati. Ini bermakna, anda perlu hanya menggunakan dlm kuantiti yg sedikit dan wangian akan bertahan lebih lama bergantung pada jenis kulit. Akan bertahan dr 6 hingga 8 jam atau lebih!!

--> 'Eau de parfum' - EDP, Ini adalah ringan daripada Parfum dan kurang mahal, tetapi masih mempunyai bau wangian yg tahan lama. Akan bertahan dr 3 hingga 5 jam.

--> 'Eau de toilette' - EDT, Ini adalah wangian ringan dan paling biasa digunakan untuk kegunaan harian yang kasual. Ia adalah yg paling kurang mahal daripada 'Eau de Parfum'. Akan berlangsung selama 2 hingga 4 jam. (Biasa ada pd gred A-AAA atau A+ )


Berikut ialah contoh2 yg ada dipasaran:





TIPS wangian:
Semburan sedikit bau wangian kegemaran anda di sikat rambut anda. Aroma yang akan berlangsung selama beberapa jam dan membuat bau rambut anda wangi semerbak! Sesetengah orang juga akan menyembur 'squirts' sedikit wangian kegemaran mereka secara langsung ke dalam syampu dan/atau perapi untuk bau wangian tambahan.