12/01/13

Filled Under: ,

9 Jenis Petir yang Paling Berbahaya di Dunia

Banyak petir yang berbahaya sehingga boleh meragut nyawa seseorang sehingga penting untuk kita mengetahui pada setiap satunya dan apa jenis petir tersebut. Petir adalah gejala alam yang biasanya muncul pada musim hujan di mana di langit muncul kilatan cahaya sesaat yang menyilaukan biasanya disebut kilat yang beberapa saat kemudian diikuti dengan bunyi menggelegar sering disebut sebagai Guruh. Perbezaan waktu kemunculan ini disebabkan adanya perbezaan antara kecepatan bunyi dan kecepatan cahaya.



1. St. Elmo's Fire



Petir jenis ini sangat kuat sehingga tanah akan berlubang apabila disambar olehnya. Apabila petir ini datang, tidak ada seorang pun berani untuk keluar rumah.


2. Boom



Ball Thunder adalah fenomena yang aneh, ia tidak dapat dipastikan bagaimana ia terhasil, ia juga boleh membahayakan kehidupan.


3. Deadly



Di Amerika Syarikat, sekitar 58 orang dibunuh setiap tahun oleh petir. Sekitar 250 orang bertahan hidup setiap tahun setelah disambar petir, namun sebahagian besar hidup dengan bekas luka tetap.


4. Cloud Flashes



Ketika kilat menyala di awan, kadang-kadang Anda dapat melihat garis di udara di sekitar badai. Itu disebut kilat awan-ke-udara, atau disebut sebagai "Anvil Crawler" Petir juga dapat melakukan perjalanan dari awan ke awan.


5. Cloud-to-sea Lightning



Petir jenis ini sering didapati di laut oleh para nelayan.


6. Mind-blowing Beauty



Petir melalui udara memancarkan cahaya putih, tetapi dapat muncul sebagai warna yang berbeda bergantung pada keadaan cuaca. Kerana kelembapan, kabus, debu dan seperti dengannya, petir dapat muncul dalam warna merah atau oren dalam cara yang tidak sama ketika matahari terbenam.


7. Upper Atmospheric Lightning



Petir ini digelar sangat istimewa kerana ia jarang dapat dilihat.


8. Mulitple Strikes & Long Exposure Photos



Petir ini kelihatan seperti mercun, ia terjadi seperti itu kerana ia bergabung dengan angin yang sangat kuat sehinggakan ia seakan seperti meletup dengan banyak.


9. Sensational Volcanic-Lightning



Petir jenis ini seperti bergabung dengan elemen-elemen yang lain seperti api, debu dan pasir. Petir jenis ini antara petir terpanjang.