14/01/13

Filled Under: , ,

MetroVision - TV4 : Dalam kenangan

Stesen televisyen swasta kedua di Malaysia selepas TV3 ialah MetroVision yang memulakan siarannya di kawasan Lembah Kelang mulai hari Sabtu, 1 Julai 1995. Ketika itu MetroVision juga disebut sebagai TV4 oleh orang ramai yang sudah biasa dengan penggunaan nama stesen TV berasaskan nombor. Pada peringkat awal, MetroVision cuma beroperasi daripada pukul 6.30 petang hingga 12 malam sahaja sebelum memanjangkan tempoh siarannya tidak lama kemudian dengan memulakan operasi lebih awal pada pukul 2 petang. Pada hari pertama siaran MetroVision, rancangan pertama yang disiarkan ialah ucapan khas oleh Pengerusi City Television Sdn Bhd iaitu Tunku Abdullah Tuanku Abdul Rahman.



Rancangan berita yang disiarkan oleh MetroVision diberi nama Warta Prima (8 malam) dan Metro News International (11.30 malam), masing-masing disiarkan selama setengah jam. Antara pembaharuan yang dapat dilihat oleh penonton rancangan berita tersebut ialah apabila terdapatnya seorang penyampai khas yang ditugaskan mengendali segmen ramalan cuaca. Selain laporan berita semasa dan sukan, diselitkan juga laporan hiburan seperti World Metro News Video Chart dan World Metro News Music Chart. Para penyampai berita MetroVision terdiri daripada John Byrne Abdullah, Norazlina Redzuan, Norizan Abu Samah (penyampai ramalan cuaca), Wan Nur Emily Daud, Habsah Omar (kini lebih dikenali dengan nama Abby Fana), Sulaiman Yahya, Syed Naquib Al-Attas, Ramli Abu Bakar dan Joseph Gonzales.



Rancangan-rancangan lain yang pernah disiarkan oleh MetroVision di antara 1995 hingga 1996 ialah seperti Seinfeld, Kayla Beverly Hills Showcase, The Bold & The Beautiful, Indian Movie, Justice Bao, By Demand, Models Inc, Yan Can Cook, Star Trek: Deep Space Nine, Under One Roof, Ultraman, The Simpsons, 18+ Movies, Over The Edge (rancangan muzik alternatif), Baywatch dan banyak lagi. Stesen televisyen percuma MetroVision telah menamatkan operasinya pada sekitar awal tahun 2000.