16/12/11

Filled Under: , , , , , , , ,

Pencipta Emoticon :-)


Emoticon sudah tidak asing lagi kepada para pengguna internet masakini, terutamanya kepada golongan kaki chating yang tegar. Penggunaan emoticon ini kadangkala amat sesuai apabila tiada kata yang dapat diluahkan tetapi biarlah emoticon yang menggambarkan perasaan kita...:p ( ayat xleh blah )..well ¯\_(ツ)_/¯...u know me...(^_~)..

Namum disebalik kita rancak menggunakannya setiap hari ketika kita chat di facebook atau yahoo massenger, tahukah kita siapa yang pertama kali telah mencipta atau menggunakannya?... o_O


Ramai pihak yang pernah mendakwa sebagai pencipta ataupun pengguna emoticon yang pertama,tetapi Scott Fahlman dianggap orang pertama yang menggunakan emoticon ASCII sebenarnya, iaitu bagi emoticon :-) dan :-(
 
Pada awalnya. Pada tarikh 19 September 1982, Scott telah menghantar e-mel ke message board Carnegie Mellon University. Dia itu mahu menberitahu bahawa dia menemui simbol / tanda untuk membezakan mana mesej yang joke (bergurau) dan yang mana satu mesej yang serius.

Mesej ini disangka telah hilang . Namun, pada tanggal 10 September 2002, Jeff Baird menemui kembali email tersebut pada pita cadangan yang lama.
 
Scott Fahlman Original massage:

19-Sep-82 11:44    Scott E  Fahlman             :-)
From: Scott E  Fahlman <Fahlman at Cmu-20c>
 
I propose that the following character sequence for joke markers:
        
:-)
        
Read it sideways.  Actually, it is probably more economical to mark
things that are NOT jokes, given current trends.  For this, use
        
:-(
 
Namum kini daripada emoticon klasik ia telah berkembang menjadi satu seni yang unik, emoticon art muncul daripada orang-orang yang keratif menggunakan huruf sebagai seni.
 
│▒│ /▒/
│▒│/▒/
│▒ /▒/─┬─┐
│▒│▒|▒│▒│
┌┴─┴─┐-┘─┘
│▒┌──┘▒▒▒│
└┐▒▒▒▒▒▒┌┘
└┐▒▒▒▒┌┘