14/12/11

Filled Under: , , , ,

10 Cara Hilangkan Bau Badan Dengan Tumbuhan Semulajadi

Bau badan selalunya akan membuatkan kita jadi tidak yakin ketika bersama dengan kawan-kawan kita, sebenarnya banyak tanaman semulajadi yang boleh di jadikan sebagai deodorant semulajadi untuk menghilangkan bau badan tersebut, berikut adalah tanaman-tanaman yang boleh kita gunakan.




1. Daun Sirih


Sudah sekian lama dikenali, berkhasiat sebagai antiseptik juga mengandungi zat-zat aktif yang mampu menghilangkan bau badan yang disebabkan oleh bakteria atau kulat. Mengandungi bahan kimia dalam minyak patinya: al. kadinen, kavikol, seneol, eugeol, karvakol dan bahan-bahan samak.

Khasiat lainya: Beberapa helai daun sirih direndam dalam air panas, setelah agak-agak suam airnya diminum. Atau daun sirih dihaluskan bersama kapur sirih lalu di sapukan di ketiak.


2. Daun Beluntas 
Biasanya ditanam sebagai tanaman pagar dan mempunyai sifat khas berbau kurang menyenangkan dan rasanya pahit. Daun dan bunga beluntas mengandungi alkali yang bertindak sebagai antiseptik. Kandungan kimia al. amino (leusin, isoleusin, triptofan, treoin), lemak, kalsium, fosforus, besi, vitamin A dan C.

Cara Penggunaan: Dimakan mentah-mentah atau dikukus, juga boleh minum air rebusannya.

Khasiat lainya: Juga mujarab untuk mengurangkan panas badan semasa demam. Boleh menurunkan suhu tubuh dan menyejukkan badan, dengan begitu banyak peluh yang keluar dan suhu badan menjadi turun.




3. Daun Selasih
Mengandungi antiseptik.

Cara Penggunaan: Dimakan mentah-mentah sebagai ulam.


Khasiat lainya: Meningkatkan selera makan. Jika dimakan segenggam pada waktu pagi dan petang selama masa haid maka bau badan yang sering menghinggapi perempuan haid akan berkurangan.



4. Kunyit

 
Mengandungi bahan kimia al. sapomin, flavioinoida dan minyak pati.

Cara Penggunaan: Minum air rebusan, kunyit yang telah dicincang halus, jus halia parut ditambah madu sedikit. Kunyit yang kisar juga boleh dilumur seluruh badan hingga kering.


5. Bunga Kantan


Mengandungi Sapomin, flavoinoida dan polifenol.


Cara Penggunaan: Daun muda dan bunga di masak dan dimakan sebagai ulam.


6. Limau Purut
Cara Penggunaan: Minum campuran pati kulit limau purut dengan sebatang lengkuas yang dikisar bersama-sama dengan air secukupnya




7. Limau Nipis
Cara Penggunaan: Air perasan limau nipis dicampur kapur sirih disapu pada ketiak


8. Halia 
 


Sebahagian besar orang India percaya kalau rajin memakan Halia boleh membuat badan seseorang mengeluarkan aroma wangi. Menurut Pen Chao Cing dari maharaja Shen Nong (3000 SM), halia segar boleh dapat menghilangkan bau badan sekaligus mendekatkannya pada aura spiritual.


Cara Penggunaan: Minum air halia yang dikisar, atau juga boleh dicampurkan dalam minuman lain seperti teh.




9. Timun
Cara Penggunaan: Ambil sebiji buah timun muda dan dikupas kulitnya lalu digosokkan ke bahagian badan yang berbau berulang kali ketika mandi.


10. Cengkih

Cara Penggunaan: Beberapa kuntum bunga cengkih direndam sehingga mengembang kemudian airnya diminum.

Khasiat lainya: Air rebusan beberapa kuntum bunga cengkih dengan gula merah, juga dapat menjadi minuman segar dan menghangatkan dikala hujan