22/04/13

Filled Under: , , ,

9 Manusia Pembelot Dalam Sejarah Dunia

9 manusia pengkhianat atau pembelot dalam negara dan dalam agama,kekal menjadi sejarah antara orang-orang yang digelar pengkhianat sehingga kini.


1-Mordechai Vanunu



Bekerja sebagai juruteknik nuklear bagi Israel pada 1980-an. Pada tahun 1986, dikatakan dia penentangan kepada senjata pemusnah besar-besaran, Vanunu membocorkan butiran senjata program nuklear Israel kepada akhbar British, mengesahkan ketakutan dunia bahawa Israel memiliki senjata nuklear. Selepas ini, Mossad menjejak dia ke Itali, dia diberi dadah, dan menculik keluar jauh ke Israel, di mana dia telah dibicarakan. Vanunu menghabiskan lebih dari sebelas tahun dalam penjara. Selepas dibebaskan, beliau telah dikawal dalam peraturan yang ketat.

Akhirnya dia dicalonkan sebagai Anugerah Keamanan Dunia-Hadiah Nobel.

(Terbuktilah Israel sebenarnya membina senjata nuklear-dan menuduh Iraq,Iran dan Syria yg melakukannya)


2-Judas Iscariot


Judas Iscariot adalah antara 12 hawariyyun sahabat2 Nabi Isa a.s. Judas pasti salah satu pengkhianat terburuk dalam sejarah. Pada masa Perjamuan Akhir (Last Supper), beliau telah diupah oleh Sanhedrin dgn tiga puluh keping perak utk memberitahu lokasi Nabi Isa a.s. Beliau kemudian membawa Isa ke taman, manakala askar2 Sanhedrin sedang mengepung di perkarangan taman itu.

Dengan izin Allah SWT, menukarkan raut wajah Judas seiras dgn Nabi Isa. Askar2 Sanhedrin menangkap Judas,walaupun Judas menafikan sekeras2nya yg dia bukan Isa, dia dibunuh dgn disalibkan, maka tertipulah seluruh dunia sepanjang zaman.


3-Benedict Arnold


Pada permulaan Revolusi, Arnold adalah seorang komander Amerika yang berjaya: dia membantu menangkap Fort Ticonderoga dan merupakan sebahagian besar memenangi Battle of Saratoga, secara meluas dia dianggap sebagai titik perubahan perang Revolusi.

Walau bagaimanapun, Arnold tidak diberikan kredit untuk kejayaan itu, dan telah dihina oleh musuh beliau.

Rasa spt tidak dihargai oleh Amerika Syarikat, beliau membuat tawaran jahat kepada British,dia telah telah membuat tawaran daerah West Point utk British dgan memberi 'kunci' untuk memenangi perang akan datang.

Rahsia itu telah didedahkan apabila seorang perisik British iaitu Mejar John Andre yg telah telah ditangkap.

Arnold melarikan diri dan menyertai tentera British. Menurut legenda dalam sejarah di London, beliau kesal dlm pengkhianatan beliau:

"Biar saya mati dalam pakaian seragam lama ini di mana saya telah bertempur. Semoga Tuhan memaafkan saya selama-lamanya setelah diletakkan di atas yang lain. " Arnold

Walau bagaimanapun, hingga ke hari ini, nama Arnold kekal sinonim dengan pengkhianat dalam bahasa Inggeris Amerika.


4-Wang Jingwei


Wang Jingwei mula keluar sebagai ahli sayap kiri Kuomintang, Parti Nasionalis Cina, pada zaman Republik. Beliau adalah rakan rapat Sun Yat-sen sehingga kematian Sun Yat Sen. Selepas itu, dia berjuang dengan Chiang Kai-shek untuk mengawal parti, tetapi Chiang akhirnya terbukti berjaya. Walaupun tidak bersetuju dengan Chiang Wang kekal di dalam Kuomintang, tetapi terus berselisihan dengan Chiang sehingga Jepun menyerang China pada tahun 1937, selepas itu beliau menerima jemputan daripada Empayar Jepun untuk membentuk sebuah kerajaan yang disokong oleh Jepun di Nanjing.

Wang berkhidmat sebagai ketua negara bagi kerajaan boneka Jepun sehingga dia meninggal dunia, sejurus sebelum akhir Perang Dunia II. Kerjasama dengan Jepun telah sering dianggap sebagai pengkhianatan terhadap China. Namanya dalam kedua-dua tanah besar China dan Taiwan kini satu istilah yang digunakan untuk merujuk kepada pengkhianat, serupa dengan "Benedict Arnold" untuk rakyat Amerika.


5-Vidkun Abraham Lauritz Jonssøn Quisling


Vidkun adalah menteri Norway dari 1942 hingga 1945, bekerja dengan penjajah seperti Jerman. Kerajaanya, dikenali sebagai rejim pengkhianat, telah dikuasai oleh menteri dari Samling Nasjonal, parti yg diasaskan pada tahun 1933.Pengkhianat telah dibicarakan semasa membersihkan undang-undang di Norway selepas Perang Dunia II dan dia didapati bersalah tuduhan termasuk penyelewengan, pembunuhan dan pengkhianatan. Beliau telah dihukum bunuh oleh skuad penembak di Akershus Fortress, Oslo, pada 24 bulan Oktober 1945. Semasa Perang Dunia II


6-Guy Fawkes


Guy Fawkes adalah anggota kumpulan Revolusioner Katolik Rom yang bersekongkol melawan kaum bangsawan Inggeris di tahun 1605. Usahanya untuk meledakkan Bangunan Parlamen yang di dalamnya terdapat Raja James I beserta keluarganya juga kaum bangsawan Protestan berjaya digagalkan oleh pihak yang berkuasa. Dan dia tertangkap. Dia dijatuhi hukuman, digantung pd tahun 1606, tetapi di panggung menjadi rujukan dalam filem "V for Vendetta". Hari ini pemberontakan Guy Fawkes diperingati orang Inggeris setiap tarikh 5 November, nama peringatannya "Bonfire Night".


7- Madonna


Madonna adalah penyanyi Amerika, penulis lagu, pelakon, pengarah, penari dan usahawan. Beliau telah menjual lebih daripada 300 juta rekod di seluruh dunia dan diiktiraf sebagai artis terlaris rakaman wanita sepanjang masa oleh Guinness World Records.

Agama asalnya adalah Katholik sebelum menukarkan ke kabbalah (Yahudi). Madonna menampilkan video dalam lagu La Isla Bonita dengan membakar salib dan memakai salib dengan tubuh terdedah telah menimbulkan kemarahan rakyat Amerika dan Kristian seluruh dunia.



8- Salman Rushdie


Salman Rushdie adalah seorang penulis Islam berasal dari India,berketurunan etnik Islam Kashmir. Nama sebenar ialah Ahmed Salman Rushdie telah dilantik Commandeur de l'Ordre des Arts et des oleh Perancis pada Januari 1999. Pada bulan Jun 2007, Ratu Elizabeth II menganugerah kesatria beliau bagi perkhidmatan beliau kepada sastera. Pada tahun 2008, The Times kedudukan dia tangga ke-13 tersenarai antara lima puluh penulis British terkenal sejak tahun 1945.

Sejak tahun 2000, Rushdie telah tinggal di Amerika Syarikat, di mana beliau telah bekerja di Universiti Emory dan telah dipilih untuk American Academy of Arts and Letters. Bukunya yang paling terkini adalah Joseph Anton: A Memoir, dia melarikan diri dari negara asal dan juga negara-negara Islam selepas kontroversi bukunya The Satanic Verses.

Bukunya yg bertajuk The Satanic Verses memburukkan dan menyeleweng tentang Al-Qur'an,imej Agama Islam dan Nabi Muhammad S.A.W menyebabkan dia dicemuh dan diancam bunuh oleh orang-orang Islam.


9-Dr. Ashraf di Mesir


Atas desakan faktor kewangan yang kritikal, Dr. Ashraf telah mengambil suatu jalan mudah dengan terbang ke Israel pada hari kebesaran Yahudi iaitu Yom Kippur pada 1969. Ashraf telah menawarkan diri sebagai penyumbang maklumat kerajaan Mesir jika Israel sanggup membayar nilai-nilai wang yang tinggi.

Kesanggupan Ashraf menjadi tali barut sememangnya ditunggu-tunggu Israel. Sejak itu, apa sahaja fail sulit kerajaan Mesir akan sampai ke tangan Israel. Ashraf membawa sendiri fail-fail tersebut ke negara Israel tanpa sebarang curiga

Pada September 2002, seorang ahli sejarah terkenal berketurunan Yahudi iaitu Dr. Ahron Bregman telah menulis buku tentang Ashraf Marwan. Buku tersebut membuat andaian tentang fakta-fakta yang boleh disabitkan bahawa Ashraf adalah perisik bagi Israel.

Namun buku tersebut kurang diberi perhatian sehinggalah seorang bekas Jeneral dari Israel membuat pengakuan melalui temuramah dengan penulis buku bernama Howard Blum pada 2003.

Laporan berani dari bekas ketua risikan Mossad, Jeneral Eli Zeira telah membongkar bahawa Dr. Ashraf Marwan sebenarnya adalah perisik kepada kerajaan Israel sejak 1969 lagi. Tindakan mengejut Ziera membocorkan rahsia Dr. Ashraf telah mengakibatkan dirinya dikenakan tindakan mahkamah oleh Peguam Negara Israel.

0 comments:

Catat Ulasan