7/04/13

Filled Under: , , , , ,

10 Makanan Yang Boleh Buat Kita Happy :)

Bila sebut pasal makanan memang tak habis..tapi setiap makan ntu mengandungi kesan sampingan tertentu melibatkan hormon dan emosi juga.

Jangan amalkan makan jeruk2 kerana ia mengandungi asid dan mempunyai kesan negatif dan memberi mood kita jadi lebih buruk.

Berikut senarai makanan yang boleh bagi kita happy :)

10 - Sawi Putih 



Sayur ini mengandungi banyak magnesium sejenis khasiat yang memberi kesan baik pada tenaaga dalam tubuh manusia, dalam kajian 2009 dari Australian dan NZ journal psychiatry mendapati kekurangan magnesium dalam badan menyebabkan kesan tekanan stress dan kemurungan lebih tinggi.


9 - Kentang Biru (dekat pasar warna purpel saja ada)



Kentang biru tidaklah mempunyani kelebihan biasa seperti mana2 ubi dipasar dimana2 jua waalu dipasar selayang sekalipun. Ia mengandungi kuasa antioksiden dikenali anthocyannis..ia menyumbang kualiti perlindungan neuro tubuh kita, seperti mengurangkan tekanan otak biasa disebut tekanan/depression dan baik untuk menambah daya ingatan memori(pelupa). penyakit thyroid khususnya amat digalakan memakan ubi ini lagi baik jika dimakan dengan kulit kerana kandungan zat yg tinggi ada pada kulitnya.

8- Kepah



Kepah mempunyai zat yg tinggi seperti vitamin B2, Seleium, iodin, protin dan zinc. dan kurang kalori serta lemak ia juga membantu menstabilkan mood dan berat badan. vitamin B2 amat baik untuk membantu membaiki sel2 otak yg rosak dan menajamkan daya fikir kita.
ingatan: pastikan memakan kepah yg diternak dari kepah liar kerana untuk kebaikan kesihatan serta alam sekitar juga.


7 - Coklat Hitam(dark chocolate)




Ya..coklat, ia mengandungi kebaikan dimana tidak terdapat pada coklat susu biasa. coklat gelap mampu membaiki edaran darah ke oatk dan memberi anjakan maksimum pada mood sertas tumpuan kita. ini juga membantu anda merasa lebih bertenaga dan ceria. namun jangan terlebih pula..kerana menurut kajian hanya sedikit sahaja diperlukan dari coklat tersebut bagi mendapatkan kebaikannya setiap hari.


6 - Yogurt Greek



Kandungan kalsium dalam yogurt membantu mengeluarkan kegembiraan dari otak dan mampu mengurangkan berat badan anda...(tak byk pasal yogurt ni..)


5- Asparagus



Asparagus mengandungi kandungan folat dan trythopan. kekurangan folat dlm badan menyumbang depresi. trytofan juga memberi serotini kedalam otak serta memberi kesimbangan mood kita. ayam belanda juga mempunyai kandungan trythophan. sementara itu juga ia membantu bagi yang mempuyai masalah tidur..namun perlu kalori untuk mengaktifkan kuasa trytophan berfungsi.


4- Madu



Dalam kesihatan madu adalah jauh lebih baik dari gula biasa. madu mengandungi kaemperol dan quercetin yang mampu menahan depresi dan memastikan otak sentiasa sihat. ia tidak menghantar mesej 'fat-mode' dari otak ke tubuh anda seperti pengambilna gula biasa kerana madu tidak meberi kesan tinggi kandungan gula dalam darah anda.

3 - Tomato Ceri



Semua tomato mengandungi kandungan lycopene iaitu antioksidan yang mampu menahan tekanan pada otak sercara amnya pada otak, untuk kesan yang lebih baik makanlah buah tomato ceri ini dengan minyak zaitun. mnyak zaitun menambah kuasa penyerapan lycopenen dalam badan.


2- Telur Ayam Yang Segar 



Telur ayam mengandungi banyak khasiat seeprti zinc, vitamin B, iodin, omega-3 dan protin. ia bukan sekadar memberi tenaga pada badan ia juga membantu perut anda berehat kerana kesan baik telur adalah ia membuat perut anda seperti kenyang lebih lama. menurut kajian orang yang menbambil telur semasa sarapan lebih kurang berat badan.


1 - Kelapa



Walapun kelapa dikaitkan sebagai penyumbang makanan tidak sihat dalam makanan terutama di asia, ia mengandungi khasiat triglydcerides sejenis khasiat lelemak yang baik seperti minyak yang mampu memberi mood yang baik pada otak.

Peringatan: pati santan juga perlu diambil bersederhana kerana ianya amat tidak baik secara keseluruhan jika dimakan secara berlebihan.