21/01/11

Filled Under: ,

Asal Usul Kasut






Kasut merupakan salah satu barang yang penting dalam kehidupan seharian kita...kalau nak kelaura date ke ape...mesti nak kenakan kasut......tapi adakah kita tahu asal usul kasut yang kita pakai tuh....janga tau pakai jer....hehehe....



Menurut wikipedia, kasut awalnya dikenali adalah sandal yang berasal dari sekitar 8000-7000 SM dan ditemui di Oregon, Amerika Syarikat pada tahun 1938.

Kasut yang tertua di dunia adlah kasut kulit, dibuat dari satu bahagian daripada kulit lembu dicampur dengan tali kulit sepanjang jahitan di depan dan belakang , ditemui di sebuah gua di Armenia dan diyakini wujud kira-kira 3500 SM.

Fizikal antropologi Erik Trinkaus percaya ia telah menemui bukti bahawa penggunaan kasut bermula pada tempoh antara sekitar 40,000 dan 26,000 tahun yang lalu, berdasarkan pada kenyataan bahawa ketebalan tulang jari kaki (selain jempol kaki) menurun selama tempoh ini , pada premis bahawa memakai kasut menyebabkan pertumbuhan tulang kurang, sehingga lebih pendek, jari-jari kaki tipis.

Design awal kasut adalah sangat mudah, hanya "beg kaki" daripada kulit untuk melindungi kaki dari batu, puing-puing, dan dingin. Kerana menggunakan sendal kulit lebih dari sandal, penggunaannya lebih umum di daerah beriklim sejuk.

Pada Abad Pertengahan, turn-shoes telah dibangunkan dengan flaps toggle atau drawstrings untuk mengencangkan kulit di sekitar kaki untuk lebih sesuai. Dan di Eropah ia melambangkan sebagai kekayaan dan kekuasaan, kasut mewah menjadi simbol status.



Sampai sekitar 1800, kasut yang dibuat tanpa ada perbezaan untuk kaki kiri atau ke kanan. kasut tersebut sekarang disebut sebagai "lurus". Hanya secara berperingkat kasut moden menjadi standard.

Tetapi orang tua2 selalu pesan...jangan berjalan atas tanah tanpa pakai apa-apa, takut nanti cacing cerawit masuk dekat kaki.....jadi pakailah kasut...tak pon selipar nyer....

2 comments: