8/01/11

Filled Under: ,

Misteri Lembah Kematian di Yakutia/Siberia - Lembah Ya'juj ? - ep 4 (tmt)

Sambungan III


-::- An artist's rendering of the moment of impact of a massive meteorite at the end of the Cretaceous (at the end of the Mesozoic Era). Many scientists have concluded for decades that a meteorite four to six kilometers in diameter impacted the Earth at this time, resulting in a mass extinction of dinosaurs and many other life forms. Recent research suggests that perhaps massive volcanic eruptions may be been responsible for the extinction. -::-

:- Peristiwa-Peristiwa Bersejarah Bangsa-Bangsa Lain -:

Secara keseluruhan, dalam selang masa lebih kurang 600-700 tahun, beberapa letupan atau, lebih tepatnya, keseluruhan susunan peristiwa termasuk prekursornya (perkara yang hadir sebelum berlakunya perkara yang sama); berlaku. Semua kejadian tersebut dengan cermatnya dicatat dalam puisi epik tradisional, dan juga legenda. Ini adalah fakta yang aneh bahawa lagenda serupa muncul di zon khatulistiwa, di mana letupan atau "bola api raksasa" yang tiba-tiba muncul di langit memusnahkan beberapa pusat peradaban kuno.

Meninjau kepada hasil penyelidikan arkeologi yang dilakukan di kawasan-kawasan Hulu Vilyuy oleh SA Fedoseyeva, corak penempatan yang timbul-tenggelam seperti gelombang ini, dapat ditelusuri kembali secara kasarnya pada abad keempat Sebelum Masihi. Pada abad pertama Masihi, aliran perkembangan sejarah terencat - tetapi ianya ini tidak bertentangan dengan tarikh yang mungkin sesuai untuk letupan bersejarah terakhir adalah bulan September 1380. Awan itu berkumpul menutupi matahari yang menyinari Eropah selama beberapa jam. Di zon geo-aktif beberapa gempa bumi kuat berlaku.

Peristiwa ini tercatat dalam bahan-bahan bertulis. Dalam susunan peristiwa bersejarah Russia , ia bertepatan dengan Pertempuran Medan Kulikovo:

"... Kegelapan hanya mula dirasai pada separuh kedua hari tersebut. Tiupan angin begitu kencang, sehingga tembakan panah dari busur tidak boleh terbang merentasinya ... "

Faktor inilah yang memberikan sumbangan positif terhadap kemenangan Rusia.

Namun, letupan yang dinyatakan dalam legenda Tungus jauh lebih jelas daripada yang terdapat di dalam sumber-sumber lain. Dilihat dari segi huraian peristiwa, letusan itu berlipat kali ganda lebih buruk daripada letusan senjata nuklear moden.

Jika kita mengambil 1380 sebagai tarikh mula dalam perjalanan merentasi masa lalu, kita dapat menelusuri saat-saat seperti itu. Pada 830, misalnya, budaya bangsa Maya yang mendiami Semenanjung Yucatán di Mexico hancur. Banyak bandar-bandar mereka berselerakan menjadi runtuhan disebabkan oleh sebuah letupan yang mempunyai kekuatan yang amat hebat serta mengerikan.

Beberapa bahagian dalam kitab Bible ada yang mirip dengan legenda Yakut, misalnya, keterangan dari malapetaka Mesir dan hancur kaum Sodom dan Gomora (Ad & Thamud). Di salah satu oasis di Semenanjung Arab, sebuah bandar purba dihancurkan dan benar-benar menjadi abu. Menurut legenda, ini terjadi ketika sebuah bola api besar yang muncul di langit meletup.

Di Mohenjodaro di benua kecil India, para ahli arkeologi menemukan sebuah bandar yang hancur. Tanda-tanda bencana dahsyat -dinding batu menjadi cair- jelas menunjuk terdapat satu ledakan yang setanding dengan bom nuklear. Kejadian serupa juga dinyatakan dalam catatan peristiwa bersejarah China pada abad ke-14. Mereka mengatakan bahawa, jauh ke arah utara, sebuah awan hitam meluru ke atas cakerawala dan menutupi separuh langit, menyesarkan serpihan batu-batu besar. Hujan batu berlaku di Scandinavia dan Jerman, di mana kelihatan api marak di beberapa kota. Para cendikiawan mengatakan bahawa ia adalah batu biasa sahaja, dan menduga bahawa gunung berapi telah meletus di suatu tempat.

Mungkinkah penyebab malapetaka ini adalah benar-benar Tong Duurai yang telah meletup keluar dari bawah tanah selama berkurun-kurun? Sementara Niurgun Bootur hanya menampilkan dirinya pada separuh perjalanan, tetapi Tong Duurai yang jauh besar saiznya dari Niurgun Bootur naik ke langit, dan benar-benar menghilang dari pandangan.

Kami tegaskan bahawa di Lembah Kematian, kenaikan kadar radiasi dapat diperhatikan pada sela waktu tertentu - suatu fenomena yang mana pakar masih tidak dapat menjelaskannya.

Penulis: Dr Uvarov Valery. Jabatan N13 - Akademi Keselamatan Dalam Negara - St Petersburg - Russia. Diekstrak dari Nexus Magazine, Volume 11, Nombor 1, Disember 2003-Januari 2004.

Diterjemah dan disunting oleh: dazrul
Dibantu oleh: Google Translate & Online Oxford Dictionary
Selesai pada: 4 Januari 2011 bersamaan 28 Muharram 1432 Jam 18:05 (+8 GMT)
Sebarang cadangan / pandangan / kritik sila email ke: dazrul2009 [at] gmail.com
Wassalam

0 comments:

Catat Ulasan