8/01/11

Filled Under: ,

Misteri Lembah Kematian di Yakutia/Siberia - Lembah Ya'juj ? - ep 3


Mitos dan Legenda

Sekarang kita cuba untuk menyelam jauh ke dalam masa silam seperti yang diimbaskan dalam puisi epik. Sebagai legenda disampaikan dari mulut ke mulut menyatakan, pada tempoh terpencil ketika semuanya bermula, daerah itu dihuni oleh sebilangan kecil kaum nomad Tungus. Pada suatu waktu, tetangga jauh mereka melihat, bahwa tanah mereka tiba-tiba terbungkus dalam kegelapan yang tidak tertembus dan sekitarnya yang tergoncang oleh raungan yang memekakkan telinga. Sebuah badai kekuatan ghaib muncul dan tanah itu terbelah oleh pukulan kuat. Halilintar melintasi langit di segala penjuru. Setelah semuanya tenang dan kegelapan mula ditembusi cahaya, pemandangan yang belum pernah terjadi sebelumnya bertemu mata dengan kaum nomad'. Di tengah-tengah tanah yang hangus, bercahaya di bawah sinar matahari berdiri sebuah struktur tinggi menegak yang kelihatan pada jarak perjalanan beberapa hari '.


Lama kelamaan, bunyi yang kurang menyenangkan dab suara yang memekakkan telinga tidak lagi kedengaran dan sedikit demi sedikit ketinggiannya menyusut kemudian ia hilang terus di bawah permukaan bumi. Pada struktur tinggi itu ada cerobong yang begitu besar bermulut yang luas pada bahagian atasnya. Dalam kata-kata aneh legenda, ia terdiri daripada tiga tahap "jurang tertawa yang dalam". Kedalamannya seolah-olah terdapat negara bawah tanah dengan matahari sendiri, yang dalam keadaan bertambah lemah. Bau yang amat kurang menyenangkat terhambur keluar dari mulutnya, sehingga tidak ada seorangpun yang tegar untuk tinggal berhampiran. Dari kejauhan, kadang-kadang terlihat "pulau yang berputar" muncul di atas mulutnya, jelas terbukti ia adalah "tudung yang berkilau-kilauan". Mereka yang tergoda oleh rasa ingin tahu untuk melihat lebih dekat tak pernah kembali.

Berabad-abad telah berlalu. Kehidupan masih terus menerus seperti dahulu. Tidak ada yang sesiapa yang mengganggapnya sesuatu yang luar biasa, tetapi suatu hari gempa kecil terjadi dan langit telah serbu oleh "pusaran angin kecil yang menyala-nyala". Di atasnya, sebuah bola api yang menyilaukan muncul. Disertai dengan "4 dentuman yang berturutan" yang meninggalkan di belakangnya jejak-jejak api, bola meluncur ke atas dengan merentasi haluan yang condong ke bawah, setelah hilang dari pandangan mata, ia meletup. Kaum nomad merasa sedikit terganggu tetapi tidaklah sampai meninggalkan tanah tumpah darah mereka, kerana "syaitan" itu tidak mendatangkan bahaya kepada mereka sebaliknya meletup di kawasan jiran mempunyai permusuhan dengan mereka. Beberapa dekad kemudian, kejadian berulang lagi: bola api itu terbang dalam arah yang sama dan sekali lagi hanya menghancurkan tetangga mereka. Ternyata "syaitan" itu dalam banyak hal menjadi pelindung mereka dan mereka mula mencipta legenda tentang perkara itu, menyebutnya Niurgun Bootur, "Sang Juara Yang Bengis".

Namun beberapa waktu kemudian, peristiwa ngeri berlaku tidak sahaja ke atas orang-orang di sekitarnya bahkan juga ke atas mereka yang paling jauh. Sebuah bola api raksasa muncul dari sebuah lubang terbuka dengan disertai guruh, guruh yang memekakkan telinga dan kemudian meletup- seperti tidak jauh di atas kepala mereka! Disusuli sebuah gempa bumi besar berlaku. Beberapa bukit menjadi retak dan terbelah dengan kedalaman yang melebihi 100 meter. Berikutan dari letupan itu, "lautan api yang bergelora" terus mendebur (seakan-akan hempasan ombak) cakera yang kelihatan seperti "pulau yang berputar" di atasnya. Kesan dari letupan dapat dirasai dalam lingkungan lebih dari seribu kilometer. Suku-suku nomad yang selamat di pinggir kawasan itu melarikan diri dalam arah yang berbeza, berusaha untuk menjauhkan diri dari titik maut, demi menyelamatkan diri mereka dari kematian. Mereka semua dihidapi beberapa jenis penyakit aneh yang diwarisi hanya oleh keturunan mereka. Namun mereka meninggalkan di belakang mereka huraian tepat apa yang telah terjadi, bertitik tolak dari situ para pencerita Yakut mula menulis karangan indah yang penuh tragis.

Masa berlalu hampir 600 tahun. Banyak generasi kaum nomad datang dan pergi. Peringatan generasi lama telah jauh dilupakan dan orang kembali menetap daerah tersebut.

Sekali lagi sejarah mengulangi kisahnya. Bola api dari Niurgun Bootur muncul kembali di atas pusaran berapi itu, kemudian terbang meluncur dan meletup di luar cakerawala. Beberapa dekad kemudian, bola api kedua memenuhi ruang udara (sekarang disebut Kiun Erbiie - "pembawa khabar yang berkilauan" atau "utusan"). Lalu datanglah satu lagi letupan yang memusnahkan dan sekali lagi lagenda menimbulkan anthropomorphis (penceritaan berkenaan sesuatu kesan dari tindakan / ciri-ciri sesuatu objek). Ia diberi nama - uot Usumu Tong Duurai -, yang secara kasar dapat diterjemahkan sebagai "penjenayah asing yang menembusi bumi dan bersembunyi di dalamnya, menghancurkan sekitarnya dengan angin pusaran berapi".

Penting untuk dicatat bahawa sebelum ketibaan pesawat pahlawan jahat Tong Duurai, akan muncul di langit utusan langit Dyesegei - Sang Juara Kiun Erbiie yang melintasi cakrawala sebagai "bintang jatuh" atau "petir gagah" sebagai memberi amaran kepada Niurgun Bootur tentang pertempuran yang akan datang.

Acara yang paling signifikan dalam legenda adalah Tong Duurai meluncur keluar dari kedalaman bawah tanah dan melakukan pertempuran dengan Niurgun Bootur. Berikut kira-kira ianya terjadi:

"Pertama, satu angin pusaran berapi berupa seperti ular, bercabang-cabang, keluar dari "cerobong", di atasnya pula muncul bola api raksasa, selepas beberapa siri turutan guruh, tembakan tinggi ke udara terjadi. Ia diiringi penerbangan pengiring-pengiringnya-"seangkatan angin pusaran yang membawa kematian berdarah" yang mengakibatkan malapetaka di sekitarnya. "

Tapi ada kalanya Tong Duurai menghadapi Niurgun Bootur di atas tempat di mana ia berlepas, berikutan itu, kawasan itu berkeadaan tanpa penghuni untuk jangka waktu yang lama. Gambaran peistiwa itu mempunyai beberapa variasi : beberapa "Sang Juara Yang Bengis" mungkin muncul dari mulut lubang sekaligus, terbang dalam jarak tertentu dan meletup di satu tempat. Hal ini disertai oleh penerbangan Tong Duurai. Sebuah kajian dari lapisan tanah menunjukkan bahawa jarakmasa antara satu letupan dengan letupan yang lain tidak melebihi 600-700 tahun.

Legenda jelas menggambarkan peristiwa ini, tetapi sayang disebabkan tiadanya tradisi ini yang dicatatkan dalam versi bertulis, maka ia bererti bahawa mereka belum dapat disenaraikan dalam bentuk dokumentari. Walaupun begitu, nampaknya kekosongan ini dapat diimbangi oleh peristiwa-peristiwa bersejarah bangsa-bangsa lain.

Bersambung...

0 comments:

Catat Ulasan