18/02/11

Filled Under: ,

Pokok Yang Hidup Lebih Daripada 1000 tahun.

Adakah anda tahu bahawa beberapa pokok boleh hidup selama ribuan tahun? Kedengarannya luar biasa tetapi ada banyak pohon-pohon di bumi yang telah berkembang selama beberapa ribu tahun dan mereka masih baik-baik. Bayangkan bahawa ada, misalnya, pokok yang tumbuh selama tempoh Empayar Rom dan masih tumbuh hari ini. Di sini anda akan menemui senarai beberapa pohon tertua di bumi, yang tertua di antara mereka adalah lebih daripada 10,000 tahun!

1. Pando Tree

Hal ini diyakini bahawa ini tanah jajahan pohon yang sebenarnya merupakan sebahagian daripada satu organisma (mereka semua mempunyai sistem akar bawah tanah yang sama) adalah sekitar 80.000 tahun! Ya, anda membacanya dengan betul, ini organisma sangat besar ada di sini untuk 80 mileniums. Pando pokok boleh didapati di Utah, Amerika Syarikat.

2. Methuselah

Metusalah adalah 4.841 pohon pohon tua yang terletak di White Mountains, California.

3. Sarv-e-Abarkooh

pohon Sarv-e-Abarkooh adalah sekitar 4000 tahun. Hal ini boleh didapati di dekat Abarghood di Iran.

4. Llangernyw Tree

Llangernyw Pohon boleh didapati di gereja di dekat Abergele dan Llanrwst. Hal ini lebih dari 3000 tahun.

5. El Tata Alerce Tree

Ini adalah kuno El Tata Alerce Pohon yang berjarak sekitar 3800 tahun dan boleh ditemui di berhampiran Puerto Montt di Chile.

6. The Senator Tree

Pohon Senator terletak di Big Tree Park berhampiran Longwood di Florida. Hal ini dianggap sebagai pohon Cypress Gundul terbesar di Amerika Syarikat. Dianggarkan bahawa pokok ini lebih dari 3400 tahun.

7. Jmon Sugi

J? Mon Sugi pokok boleh didapati di Yakushima di Jepun. saintis Sesetengah mengatakan bahawa itu adalah sekitar 2000 tahun sementara yang lain mendakwa bahawa itu adalah sehingga tahun 7000.

8. General Sherman

Ini Sequoia Gian disebut Agung Sherman dan itu adalah sekitar 2700 tahun.

9. Te Matua Ngahere

Te Matua Ngahere pohon terletak di berhampiran Northland Region di New Zealand dan itu itu sekitar 2000 tahun.

0 comments:

Catat Ulasan