6/02/11

Filled Under: , , ,

Pengguna Facebook: amaran tuntutan supaya akaun ditutup adalah SCAM!

Pengguna Facebook adalah memberi amaran bahawa tuntutan akaun ditutup secara beramai-ramai adalah penipuan yang menjeratnya dalam memasang aplikasi jahat dan mengambil bahagian dalam tinjauan.

Menurut penjual antivirus Sophos, mesej-mesej nakal dihantar dari akaun orang yang jatuh untuk penipuan ini dibaca:

"Facebook akan menutup semua akaun hari Pengumuman rasmi dibuat oleh Mark Zuckerberg -. Agar Pemilik.

"Ini adalah langkah sederhana untuk tetap bekerja akaun anda. Jika anda ingin memiliki akaun anda dari sekarang, sila mengesahkan akaun anda http://apps.facebook.com/ [dihapuskan]. /"

"Mark Zuckerberg -. Pengumuman Rasmi Pemilik Facebook mengumumkan bahawa semua akaun akan TUTUP BAWAH Dalam rangka untuk menjaga akaun anda, anda HARUS mengesahkan akaun HARI INI http://goo.gl/ [dihapuskan]."

Link tersebut membawa pengguna ke aplikasi jahat yang disebut "Update anda Acc Mendesak" yang meminta izin untuk posting di dinding mereka.

Jika aplikasi yang dipasang, orang tidak sedar akan mula spamming rakan-rakan mereka dan akan diarahkan ke laman meminta mereka untuk mengesahkan identiti mereka dengan mengisi survey.

Di latar belakang halaman memaparkan mesej palsu yang dipercayai dari Mark Zuckerberg, yang mengumumkan pengenalan sebuah "proses pengesahan akaun yang aktif" kerana kelebihan penduduk dari website.

Tentu saja, ini fud (takut, ketidakpastian dan keraguan) menyebar hanya berfungsi untuk mendapatkan wang scammers dengan mengarahkan lalu lintas ke kaji selidik.

Orang mungkin berfikir bahawa orang tidak akan cepat percaya bahawa Facebook account yang sedang shut down, tapi tidak terlalu lama lalu internet itu diambil oleh badai rumor bahawa Facebook akan menutup turun pada bulan Mac.

Menurut Graham Cluley, perunding teknologi senior di Sophos, saat ini ada beberapa variasi ini scam beredar di situs jejaring sosial.

Orang yang terpengaruh oleh mereka harus pergi ke Akaun Privasi> Tetapan> Aplikasi dan Website dan memadam aplikasi jahat. Mereka juga perlu membersihkan dinding mereka dari mesej spam.

2 comments:

  1. apa yng terjadik kt Fb skang nie...lebih krng sama cam kt myspace dlu...brape bnyk akaun myspace kena hack....

    BalasPadam