3/02/11

Filled Under:

Ada Apa Dengan Chocolate Dan Valentine Day's?


Hari Valentine adalah hal yang banyak berbeza-kesempatan orang untuk memulakan hubungan baru, menghidupkan kembali yang lama, atau mengingatkan seseorang yang khusus betapa hebatnya mereka sebenarnya. Lain merasa itu hanya lain "Hallmark" bercuti di mana mereka diharapkan untuk melakukan sesuatu untuk alasan yang tidak diketahui. Terlepas dari harapan anda, harapan, atau keraguan tentang Hari Valentine, coklat telah lama menjadi hadiah kegemaran bagi pecinta.

Sejak zaman Aztec coklat telah digunakan sebagai hadiah. Hari ini sekotak coklat high bintang mengatakan seribu "terima kasih's", "nasib baik", atau "Aku cinta kamu". Coklat boleh diberikan sebagai cara untuk mengatakan "ucapan selamat", "Saya minta maaf" atau "akan sembuh". Pada coklat Valentine's Day dengan jelas mengatakan "I LOVE YOU!" Coklat lebih dari makanan, tidak hanya mengisi perut anda, tetapi juga membuat anda merasa soooo baik. Elaine Sherman wrote "Chocolate adalah surgawi, mellow, sensual, dalam, gelap, bintang, memuaskan, ampuh, padat, krim, menggoda, sugestif, kaya, berlebihan, halus, mulus, bintang, langit.

Chocolate adalah kejatuhan, kebahagiaan, kesenangan, cinta, ekstasi, fantasi ... coklat membuat kita jahat, bersalah, berdosa, sihat, chic, bahagia. " Apa lagi yang anda ingin mengatakan kepada kekasih anda pada Hari Kasih Sayang? Bahkan nama saintifik untuk pokok dari mana coklat berasal, Theobroma cacao, diterjemahkan dari bahasa Yunani, bermaksud "makanan para dewa".

Mengapa coklat menimbulkan begitu banyak perasaan dan emosi bagi kita? Coklat telah lama dikaitkan dengan ghairah, asmara dan cinta. Persatuan ini boleh pergi sepanjang perjalanan kembali ke Aztec. Mereka percaya coklat adalah sumber kebijaksanaan spiritual, tenaga luar biasa dan kekuatan seksual tinggi. Coklat secara meluas digunakan sebagai alat bantu perkahwinan dan secara meluas disajikan di upacara perkahwinan. Suku Aztec tidak tahu coklat seperti yang kita lakukan hari ini, mereka makan koko sebagai minuman. Laporan menunjukkan bahawa Maharaja Moctezuma dikonsumsi dalam jumlah yang besar minuman setiap hari dan selalu diperkaya dirinya dengan secangkir sebelum menghibur haremnya. Pelayar Cortes dilaporkan kepada Carlos I dari Sepanyol bahawa coklat adalah "... minuman ilahi yang membina perlawanan dan kelelahan perkelahian. Secangkir minuman yang berharga ini membolehkan manusia untuk berjalan sepanjang hari tanpa makanan." Dari zaman awal, coklat dianggap sebagai bahan kuasa dan sumber vitalitas.

Coklat telah menjadi subjek kajian sejak penghantaran pertama dari Veracruz tiba di Sepanyol pada 1585. Tetapi ilmu pengetahuan moden telah membuat beberapa penemuan menarik yang mungkin membantu menjelaskan nafsu kami untuk coklat berkualiti. Coklat mengandung zat organik yang dikenali sebagai alkaloid. Yang paling penting dari zat ini adalah theobromine, yang bekerja sebagai stimulan kepada buah pinggang. Stimulan dalam coklat juga mempengaruhi sistem saraf pusat, dengan kesan yang serupa dengan kafein, yang juga hadir dalam coklat. Sebuah bar coklat mungkin mengandungi sebanyak 200 mg theobromine tetapi hanya sekitar 25 mg kafein. Substansi lain penting yang ditemui dalam coklat adalah phenylethylamine, yang merupakan sebahagian daripada kumpulan bahan kimia yang dikenali sebagai endorfin. Endorfin berpengaruh serupa dengan amfetamin dan ditemui secara semulajadi dalam tubuh manusia.

Ketika endorfin yang dilepaskan ke dalam aliran darah, mood diangkat dan perasaan tenaga positif yang dicapai. Sensasi dikenali sebagai "pelari quality" ini disebabkan oleh endorfin dilepaskan selama bersenam. Tingkat phenylethylamine di otak juga telah dikaitkan dengan "jatuh cinta". Satu kimia lebih banyak ditemui dalam coklat adalah seratonin. Seratonin dikenali kerana sifat menenangkan nya. Kewujudan bahan kimia ini dapat menjelaskan banyak membangkitkan perasaan coklat.

Debra Waterhouse, penulis Mengapa Wanita Perlu Chocolate, melakukan kajian dan mendapati: 97% wanita dilaporkan ngidam, 68% diantaranya adalah untuk coklat, 50% akan memilih coklat atas seks, dan 22% lebih mungkin dibandingkan laki-laki untuk memilih coklat sebagai lif suasana hati. Penemuan ini mudah dapat ditafsirkan sebagai hasil dari bagaimana coklat membuat kita merasa. Saya tidak tahu mengapa wanita lebih memilih coklat daripada laki-laki, kerana aku seorang lelaki dan aku mencintai coklat.

Kritik akan mengatakan bahawa manfaat makan coklat kecil jika dibandingkan dengan gula dan lemak yang terkandung dalam coklat. Coklat terbaik, coklat gelap dengan kandungan mentega koko yang tinggi tidak ditambah lemak, serta peratusan tinggi dari pepejal koko dan gula Sejalan kurang. Meski coklat tidak akan pernah dianggap sebagai makanan kesihatan berdasarkan nilai gizi, itu masih bagus untuk anda! Baik untuk hati dan jiwa-apa saja yang membantu menghilangkan stres dan membuat anda merasa begitu baik harus.



Menerima baik terbungkus kotak coklat menyebabkan rasa antisipasi. Kenikmatan membuka bungkusan kotak, bau sensual, mengangkat kertas menggoda lembut, paparan coklat gelap halus. Ketika akhirnya melewati bibir anda dan mula untuk terus meleleh mengisi mulut anda dengan kenikmatan indah. Rasa dan bau banjir deria anda dengan ekstasi yang luar biasa. Makan perlahan-lahan, meluangkan masa untuk menikmati dan menikmati setiap bit. Apa cara yang lebih baik untuk memulakan suatu malam cinta?

Ape2 pon slamat menikmati cokelat...huhuhu...^-^

2 comments:

  1. saya suka coklat. coklat memang sangat menenangkan :-)

    BalasPadam
  2. haha...gua pon suke gak..tapi lagi sedap coklat tue..lau ade orng nak bg free..^_^

    BalasPadam