16/03/13

Filled Under: , ,

Seorang Programmer Ganti Jari Tangan dengan "Flash Disk"

Seorang programmer komputer asal Finland membuat kejutan. Dia menjadikan satu jarinya sebagai media penyimpanan data digital @ flash disk. Ini merupakan yang pertama di dunia.



Programmer yang bernama Jerry Jalava tersebut telah kehilangan salah satu jari tangannya kerana kemalangan. Namun insiden itu telah menimbulkan idea unik baginya, membuat jari tiruan yang sekaligus berfungsi sebagai media flash disk untuk menampung data.

Jalava menggunakan flash disk berkapasiti 2GB yang ditautkan di hujung jari palsunya. Flash disk itu sendiri digunakan sama seperti flash disk pada umumnya, untuk menyimpan foto, film, serta berbagai aplikasi.



Jari palsu tersebut untungnya tidak dipasang secara tetap sehingga boleh dengan mudah dilepas dan dimasukkan ke USB komputer.

Jalava mengatakan, dia memperoleh idea ini dari doktor yang merawatnya. Doktor, yang mulanya hanya bergurau, mengatakan bahawa sebagai programmer jari Jalava seharusnya boleh dipakai untuk menyimpan data.

Cetusan idea doktor tersebut ternyata dianggap serius oleh Jalava. Da pun benar-benar mewujudkan idea tersebut jadi kenyataan.