15/10/12

Filled Under: , , ,

Schiermonnikoog - Pulau Bergerak Di Belanda

Schiermonnikoog adalah sebuah pulau kecil di pantai Belanda yang telah terus bergerak ke arah selatan dan timur kerana kesan dari angin pasang surut serta ombak laut. Sekitar 762 tahun yang lalu pulau ini berada 2 km ke utara dari kedudukannya sekarang dan mempunyai bentuk yang berbeza secara signifikan. Secara matematik pergerakan pulau ini rata-rata sekitar 2,62 meter per tahun.







Pulau ini sebenarnya tidak benar-benar bergerak. Laut telah menghakis sebahagian pulau ini dan membuat celah baru di sisi yang lain sehingga pulau ini berubah bentuknya setiap hari.

Nama "Schiermonnikoog 'berasal dari para biarawan yang dulu tinggal di pulau ini. "Monnik" bererti "sami" dan "Schier" adalah sebuah kata kuno yang bermaksud "abu-abu", merujuk pada warna kebiasaan para biarawan. "oog" diterjemahkan sebagai "pulau". The Schiermonnikoog diterjemahkan sebagai "pulau para biarawan abu-abu".

Pulau ini berukuran kecil dengan panjang 16 km dan lebar 4 km dan merupakan laman taman nasional pertama Belanda. Satu-satu nya desa di pulau ini juga disebut Schiermonnikoog, dan sekitar seribu orang secara kekal berada di pulau ini. Kerana pulau ini kecil dan rata, penduduk nya harus mengambil lesen khusus untuk menjaga kereta mereka dan hanya ada 200 penduduk di pulau ini yang mempunyai kereta sehingga membuat jalan-jalan di pulau ini hampir tidak kereta.

Pelancongan merupakan sumber utama pendapatan di Schiermonnikoog. Pulau ini memiliki tapak perkhemahan, jeti feri, pelabuhan untuk kapal-kapal kecil dan sekitar 15 hotel dan beratus-ratus rumah penginapan dan pangsapuri. Hampir 300,000 orang melawat pulau ini setiap tahun, tinggal di 5,500 tempat tidur yang di sediakan di rumah penginapan, pangsapuri dan hotel.