5 Feb 2013

Mamalia Bertelur

By on 12:28

Dua haiwan mamalia yang bertelur ni boleh dijumpai di Australia & New Guinea sahaja. Kedua - dua haiwan ini aneh sebab mereka bertelur dan bukan beranak.


Sebab haiwan ni bertelur mereka akan beri susu kepada anak-anak mereka dengan menghasilkan susu di kulit dalam kantung.

LONG-BEAKED ECHIDNA (landak)





Echidnas memakan semut & anai-anai(badan macam landak,cara makan macan tenggiling), bertelur sebiji sahaja utk sekali membiak,mungkin ini yang buat haiwan ni senang pupus.


PLATYPUS


bayi platypus




platypus dewasa





Lagi satu haiwan yang bertelur ialah platypus, walaupun nampak macam comel sampai jadi watak dalam Phineas & Ferb tetapi haiwan ini ada racun di kuku kakinya. Haiwan ni bertelur dalam 1-3 biji setahun. Platypus ni hidup di kawasan air tawar yang bersih sahaja & hampir pupus dulu akibat diburu untuk kulit.

Platypus adalah hewan semi-akuatik yang banyak ditemui di bahagian timur benua Australia. Walaupun Platypus bertelur tapi ia tergolong ke dalam kelas Mamalia karena ia menyusui anaknya. Platypus juga sering dikenal dengan nama duck-billed Platypus atau Platypus berparuh itek disebabkan bentuknya yang menyerupai itek.

Temperatur tubuh platypus kira-kira 32oC. Temperatur ini lebih renda dari kebanyakan Mamalia laon (sekitar 38oC). Tubuh platypus ditutupi bulu berwarna coklat yang menjaga agar tubuhnya tetap hangat. Kaki platipus berselaput seperti itek. Platypus juga memiliki paruh seperti itek. Paruh ini digunakan sebagai organ sensor.

Berat platypus antara di bawah 1kg sampailebih dari 2kg. Panjang tubuhnya sekitar 30-40cm dan panjang ekornya sekitar 10-15cm (jantan) dan 8-13cm (tino). Platypus jantan lebih besar hingga 3x betinanya. Platypus juga adalah haiwan berbisa. Bisa ini digunakan dalam pertarungan perebutan wilayah atau pertempuran antara kaum seangkatan.

masa mula2 manusia jumpa haiwan ni,mereka ingatkan ade orang sengaja jahit mulut itik pada haiwan ni,supaya nampak unik. Tetapi hakikatnya itu mulut original beliau.

 

En. eddie