24/12/12

Filled Under: , ,

6 Perkara Yang Kita Tak Tahu Tentang Petrol

Petroleum merupakan bahan dagangan utama dunia. Maka tidak hairanlah mengapa negara-negara Arab adalah antara negara terkaya di dunia. Namun bagaimanakah Petroleum menjadi popular dan apakah cerita disebalik cecair hitam ini.


Batu dan Minyak
Perkataan Petroleum berasal daripada perkataan Greek iaitu "petros" dan Latin, "oleum" yang membawa maksud "batu" dan "minyak". Sebelum "petroleum" diberi nama oleh Mineralogist German, Georg Bauer pada tahun 1556 orang ramai menyebutnya sebagai "minyak batu".


Betul ke petroleum berasal daripada dinosaur?
Memang menjadi pengetahuan am kepada semua bahawa petroleum berasal daripada dinosaur yang reput di bawah laut tetapi tahukah anda teori itu sebenarnya salah. Ada saintis berpendapat bahawa petrol bukan berasal daripada dinosaur tetapi datangnya daripada plankton yang reput dan terurai berjuta tahun lalu. Ada saintis mengatakan pula bahawa petroleum berasal daripada sisa karbon lama yang berada di perut bumi. Teori ini nampak agak kabur namun ia adalah teori Dmitri Mendeleev, pencipta jadual berkala.


Petroleum Menurut Islam
Dalam Islam petroleum dikaitkan dengan pokok. Mungkin ramai daripada kita yang tidak tahu bahawa sebenarnya misteri asal Petroleum telah disebut 1400 tahun lebih awal di dalam Al-Quran.


” Dan Allah telah menumbuhkan tumbuh-tumbuhan dan menjadikannya kering hitam”
(Surah Al- A'laa: Ayat 4-5)

Ramai saintis berpendapat bahawa hidrocarbon atau petroleum berasal daripada bahan organik seperti tumbuhan reput dan plankton. Proses penguraian yang terdedah dengan bakteria dan proses kimia jutaan tahun menjadikannya petroleum yang hitam. Kemudian Al-Quran menyebut lagi :



” Iaitu Tuhan yang menjadikan untukmu api dari pokok yang hijau; maka tiba-tiba kamu dapat menyalakan api daripadanya”
(Surah Yasin: Ayat 80)

Seperti yang kita tahu kayu sememangnya bahan bakar yang digunakan oleh masyarakat terdahulu. Namun hari ini untuk menggerakkan kenderaan, bahan bakar yang diperlukan adalah petrol. Tahukah anda bahawa pokok diperlukan untuk menghasilkan sisa karbon yang dijelaskan oleh Dmitri Mendeleev. Ia dipanggil Kitaran Karbon di mana setiap kejadian bahan karbon memerlukan karbon dioksida dan oksigen untuk proses kimianya. Tanpa dua elemen ini mustahil petroleum dapat terhasil. Tahukah anda karbon dioksida dan oksigen datangnya daripada pokok yang hijau. Jelaslah apa yang dikatakan dalam Al-Quran.


Kegunaan Masyarakat Purba
Manusia sudah menggunakan Petroleum semenjak dulu lagi. Asphalt digunakan sewaktu zaman Babylon sebagai mortar untuk bangunan dan pembuatan kapal kalis air. Tar pertama digunakan semasa abad ke-8 untuk kegunaan jalan. Kerosene mentah digunakan untuk lampu. Zaman Byzantine pula petroleum digunakan sebagai senjata api kerana keunikannya yang sukar dipadamkan dengan air.


Petroleum Muncul, Paus Selamat
Tahukah anda ikan paus diburu semasa abad ke-19 kerana minyaknya. Kegunaan minyak paus sangat meluas pada waktu itu. Daripada kegunaan pelincir hinggalah ke bidang farmasi, minyak paus menjadi keperluan utama pada waktu itu. Namun permintaan minyak paus mula merundum pada 1980-an kerana Petroleum telah muncul sebagai komoditi utama dunia kerana kegunaannya yang pelbagai.


Waktu Harga Rendah, Petroleum Paling Tak Bernilai
Sewaktu harga minyak dijual dengan harga rendah pada tahun 1910, kerosene hanya digunakan sebagai bahan pembersih kotoran pada baju dan bahan untuk membunuh kutu. Sehinggakan pada waktu itu gasoline hanya menjadi bahan buangan kilang di sungai.