3/11/12

Filled Under: , , ,

Jambatan Pelik Di Dunia

Jambatan Slauerhoffbrug(Belanda)

Jambatan ini bertempat di Leeuwarden. Direka bentuk oleh Van Driel Mechatronica dan menjadi jambatan automatik sepenuhnya.Jambatan Slauerhoffbrug menyeberang ke Harlinger Vaart River serta beroperasi sepenuh masa apabila jambatan itu dinaik dan diturunkan 10 kali sehari secara automatik. Boleh angkat pastu letak balik.









ROLLING BRIDGE (england)


Merupakan jambatan boleh ubah pertama yang berupaya bergulung.Pereka jambatan ini adalah Thomas Heatherwick ,Direka bentuk oleh SKM Anthony Hunt bersama Packman Lucas,Dan dibina oleh Littlehampton Welding Ltd.Rekabentuk hidraulik dan pembangunan di buat oleh Primary Fluid Power Ltd.








JAMBATAN MAGDEBURG (JERMAN)

Jambatan ini dibuka pada Oktober 2003,terletak di Magdebug,Near Berlin. merupakan jambatan air yang boleh dilalui terbesar di dunia.Di bawah merupakan ciri-ciri jambatan air ini.






JAMBATAN Fort De Roovere Trench (BELANDA)

Jambatan ini terletak di Fort De Roovere ,Sebuah kubu pertahan dari kurun ke-17 di bandar Halsteren,Belanda.Apa yang uniknya jambatan ini diperbuat daripada kayu serta dibina di dasar sungai untuk merentasi seberang.











The Half-Bridge of hope(RUSIA)

Terletak di sebuah perkampungan kecil bernama Nikola Lenivets,Kaluga,Rusia.Jambatan ini dibina sepenuhnya oleh kayu sebagai hasil seni.