11/11/11

Filled Under: , ,

Evolusi Logo Jenama Terkenal

Adobe Systems
 Pada 1982, programmer John Warnock dan Charles Geschke terlah berhenti kerja di Xerox untuk memulakan sebuah syarikat perisian. Mereka menamakan Adobe, semperna sebatang sungai yang mengalir indah dibelakang rumah Warnock. Tumpuan pertama mereka adalah mencipta Postscript, bahasa pengaturcaraan. Logo pertama Adobe telah di reka oleh isteri Warnock


Apple Inc.
Pada tahun 1976, Steve Wozniak dan Steve Jobs ("the two Steve") telah menbina sebuah komputer buatan sendiri, Apple I. Wozniak pernah berkerja dengan Hewlett Packard pada masa itu. Mereka terpaksa menjual barang berharga mereka untuk menbuat Apple I motherboard.

Akhir tahun itu, Wozniak telah mencipta mesin generasi akan datang. Apple ][ prototaip. Mereka menawarkan kepada Commodore, dan sekali lagi ditolak.

Logo Apple yang pertama adalah gambar Isaac Newton yang duduk dibawah pokok epal. Dengan logo "Newton … A Mind Forever Voyaging Through Strange Seas of Thought … Alone.". Logo ini telah di reka oleh Ronald Wayne.

Namun Jobs merasakan logo ini terlalu kompleks, Lalu dia melantik ROb Janoff dari Agensi McKenna Regis. Janoff telah mencipta icon logo Apple yang berjalur pelangi dan digunakan dari 1976 hingga 1999.

 Ada khabar angin mengatakan gigitan pada logo Apple adalah simbolik kepada Alan Turin, bapa sains komputer moden yang menbunuh diri dengan memakan epal yang dicampur cyanide. Namum Janoff menyatakan beliau mereka bentuk logo begitu supaya epal tidak dilahat sepeti tomato.

Namum pada 1998. Job mahu logo Apple digantikan dengan logo yang moden, daripada pelangi kepada monokrom.



Canon
Pada tahun 1930, Gor Yoshida dan Saburo Uchida menbuat Precision Optical Instruments Laboratory di Jepun. Namum selepas 4 tahun selepas itu, mereka telah mencipta kamera pertama mereka, yang di panggil Kwanon. Ia telah dinamakan semperna Kwanon, Buddha Bodhisttva of mercy. Logo itu mengambarkan Kwanon dengan 1000 senjata dan api.

Selepas itu mereka mendaftarkan trademark sebagai "Canon" yang mana sebutannya seperti Kwanon.


Google


Pada tahun 1996, Larry Page dan Sergey Brin pelajar jurusan sains komputer Universiti Stanford telah menbina sebuah enjin carian yang kini dikenali sebagai Google. Enjin carian tersebut dipanggil BackRub, kerana keupayaan enjin carian itu untuk menganalisis "backlink" bagi mencari laman web yang berkaitan. Kemudian ia dinamakan sebagai Google, daripad permainan perkatan Googol (yang bermaksug 1 diikuti oleh 100 sifar).

2 tahun kemudian, Larry dan Sergy pergi ke Internet Portal (yang menguasai web pada ketika itu). Namum tiada siapa yang berminat dengan teknologi mereka. Pada 1998, mereka memulakan Goole Inc. di sebuah garaj milik kawan mereka...selanjutnya sejarah pasal Google.


Logo Google yang pertama telah dicipta oleh Sergey Brin, selepas dia belajar menggunakan software grafik GIMP. Kemudian tanda seru ditambah meniru daripada Yahoo!. Pada 1999, Professor Ruth Kedar telah mencipta logo yang digunakan sehingga hari ini.


IBM


 

LG Electronics

 

Microsoft

 

Motorola

 

Mozilla Firefox

 

 

Nokia

 Nortel

Palm

Xerox