20/11/11

Filled Under: , ,

10 Istana Klasik Didunia

1. Neuschwanstein Castle

Istana Royal di Alps Bavaria Jerman, yang paling terkenal tiga istana diraja yang dibina untuk Louis II Bavaria, kadang-kadang dirujuk sebagai Mad King Ludwig, yang dibesarkan berdekatan di Hohenschwangau Castle.

2. PALACE OF VERSAILLES

Palace of Versailles merupakan kediaman rasmi Raja-raja Perancis dari 1682 sehingga 1790. Ia pada asalnya menyerahkan memburu, yang dibina pada 1624 oleh Louis XIII. Ia telah berkembang oleh Louis XIV permulaan pada tahun 1669. Dia menggunakannya sebagai menyerahkan sedikit sebagai perlindungan rahsia untuk trysts amorous dengan Louise indah de la Valliere dan membina sebuah taman dongeng kisah di sekitarnya. Jules Hardouin Mansart, arkitek utama raja, menarik rancangan untuk membesarkan apa yang telah beralih lebih dan lebih ke dalam sebuah istana dari Seribu Satu Malam. Teres yang terlepas pandang taman-taman telah dibuang untuk memberi laluan kepada Dewan indah Cermin, Galarie de Glaces. Ia berada di sini dari mana raja yang tersinar kuasanya dan di mana takdir Eropah telah diputuskan lebih daripada satu abad. Seni bina klasik Perancis dilengkapi dengan taman yang luas.
top 10 castles of the world02 Top 10 Castles of the World

 

3. CHENONCEAU

Chenonceaux, kecil masyarakat pertanian di jabatan Indre-et-Loire di barat laut Perancis, 18 batu ke timur Tours. Terletak di Sungai Cher. Chenonceaux paling dikenali sebagai tapak abad ke-16 Chateau de Chenonceaux, yang terletak di tebing utara sungai.
Pada tahun 1515, Thomas Bohier, hasil pemungut untuk Raja Francis I, memulakan pembinaan Chateau de Chenonceaux. Belum selesai pada masa kematiannya, pembinaan daripada istana telah disempurnakan oleh isteri dan anak Bohier. Walau bagaimanapun, pada tahun 1535, Francis saya mengambil harta pusaka itu dalam pembayaran hutang. Raja Henry II, anak Francis I, memberi Chateaux Diane de Poitiers, duchesse de Valentinois, yang meluaskan struktur jambatan merentasi Cher. Catherine de Medicis, balu Henry II, memaksa Diane de Poitiers Chateaux ikatan itu kepadanya. Catherine de Medicis dibina galeri di atas jambatan itu dan kandang yang dikenali sebagai Batiment-des-Dames. Chateau menjadi tempat kediaman yang disukainya, dan ia berada di sana bahawa anaknya Francis II dan Mary, Queen of Scots, telah berkahwin dalam 1560.

top 10 castles of the world03 Top 10 Castles of the World

4. The Chateau of Chambord

Chambord, istana, taman dan kampung di jabatan Loire-et-Cher di tengah-tengah Perancis. Chateau Chambord istirehat untuk raja-raja Perancis, terutama Louis XIV Ia adalah di bawah naungan beliau bahawa tuan Perancis drama Moliere de Pourceaugnac dan Gentilhomme Le borjuasi pertama yang dihasilkan di situ.
top 10 castles of the world04 Top 10 Castles of the World

5. Linderhof

Ludwig II membina ini menyerahkan memburu terpencil, ia dikenali sebagai Hut Raja-raja. Ludwig memutuskan bahawa ini akan menjadi Versailles Baru. Ia telah dirancang sebagai sebuah villa sederhana tetapi telah menjadi sebuah istana indah Rococo dalam gaya Perancis yang penuh dengan hiasan. Linderhof adalah yang terkecil tiga istana diraja, dan satu-satunya yang benar-benar selesai. (1878).
top 10 castles of the world05 Top 10 Castles of the World

6. Tower of London

Castle bangunan adalah bahagian yang penting dalam penaklukan Norman; apabila Duke William dari Normandy menyerang England pada 1066 tindakan pertama selepas pendaratan adalah untuk membina castle. Selepas satu penabalan di Westminster Abbey pada Hari Krismas 1066, William mengarahkan pembinaan istana dalamLondon bagi kemasukan kemenangan. nitially Tower telah terdiri daripada bangunan yang sederhana yang dibina ke dalam sudut tenggara dinding City Rom, tetapi oleh lewat 1070-an, dengan siapnya awal Menara Putih, ia telah menjadi yang paling menakutkan semua. Tiada apa-apa jua telah dilihat seperti di England sebelum. Ia telah dibina oleh tukang batu Norman dan Bahasa Inggeris (Anglo-Saxon) buruh yang digubal dalam dari kawasan desa. Ia bertujuan untuk melindungi laluan sungai dari serangan Denmark, tetapi juga dan yang lebih penting untuk menguasai Bandar Raya fizikal dan visually.The White Tower yang dilindungi timur dan selatan oleh dinding Kota lama Rom (serpihan ketinggian penuh boleh dilihat hanya oleh stesen bawah tanah Tower Hill), manakala belah utara dan barat dilindungi oleh parit sebanyak 750m (25ft) lebar dan 3.40m (lif) mendalam dan kerja tanah dengan dinding kayu di atas. Ia adalah penting bagi kita hari ini untuk ingat bahawa fungsi-fungsi Tower dari 1070-an sehingga lewat abad ke-19 telah ditubuhkan oleh pengasas Norman. Tower tidak pernah terutamanya bertujuan untuk melindungi London daripada pencerobohan luar, walaupun, sudah tentu, ia dapat berbuat demikian jika perlu. Dan tidak pula ia bertujuan untuk menjadi kediaman utama raja-raja dan permaisuri England, walaupun ramai yang sebenarnya menghabiskan tempoh masa di sana. Fungsi utamanya adalah untuk menyediakan asas bagi kuasa diraja di City of London dan kubu kuat keluarga diraja boleh berundur dalam masa kekacauan awam.
top 10 castles of the world06 Top 10 Castles of the World

7. Leeds, Kent

Leeds Castle, yang diiktiraf sebagai istana yang paling romantis di England, terletak di tenggara England, yang dibina di atas dua pulau bersebelahan dalam sungai Len.Leeds Castle pada asalnya manor keluarga diraja Saxon mungkin seawal pemerintahan Ethelbert IV(856-860). Istana yang pertama telah kepungan kerja tanah yang palisad kayu telah ditukar kepada batu dan disediakan dengan dua menara di sepanjang perimeter. Ini adalah kini hilang. Kesan-kesan lengkungan dalam peti besi fikir Norman yang ditemui pada awal abad ini. Kira-kira 1119 Robert Crevecoeur mula membina sebuah istana batu di laman web ini, mewujudkan menara utama di mana Gloriette sekarang. Stephen, Count Blois, dan sepupunya Matilda Empress bertanding mahkota England. Dalam 1139, Matilda menyerang England dengan bantuan Robert saudaranya, Earl of Gloucester, yang diadakan Leeds istana, tetapi Kent setia kepada raja Stephen dan berikutan pengepungan pendek dia telah mengambil kawalan istana castle.The datang ke dalam milikan Edward I (1278). Dia membina istana kerana ia berdiri di awal pemerintahannya, dan dibesarkan, menyediakan luar tirai pusingan batu tepi pulau yang lebih besar, dengan silinder terbuka yang disokong menara mengapitnya dan persegi pelan pintu air pada selatan-timur. Gatehouse di selatan-barat, menara tunggal yang ditikam oleh petikan 1 melengkung improved.Henry VIII, yang paling terkenal daripada semua pemilik Leeds Castles, dibelanjakan jumlah yang besar dalam membesarkan dan mencantikkan pelbagai bangunan. Pada masa yang sama, berhati-hati dia mengekalkan pertahanan istana kerana dia sering telah menyebabkan pencerobohan takut dari sama ada Perancis atau Sepanyol. Raja diamanahkan kerja-kerja perubahan kepada rakan besar Sir Henry Guidford.Leeds telah sentiasa didiami dan dibina semula sejak itu. Kebanyakan istana hari ini adalah hasil daripada pembinaan semula abad kesembilan belas dan tambahan.
top 10 castles of the world07 Top 10 Castles of the World

8. Blois

Mendominasi Sungai Loire, istana diraja dari Blois bukan sahaja salah satu monumen Renaissance yang paling berprestij di Perancis tetapi juga satu contoh yang cemerlang evolusi seni bina Perancis dari peringkat umur pertengahan ke century.About-17 pertengahan abad ke-10 , nama Thibaud I direkodkan Bilang Blois, beliau merupakan pengasas keluarga yang masih berada dalam kuasa sehingga 1230. Blois menjadi bandar yang paling penting di rantau ini. Istana batu yang pertama telah dibina untuk melindungi bandar tarikh kembali ke zaman itu. Satu kubu bebas dikelilingi istana, dan mengikut garis be yang telah didirikan. Itu masih banyak zaman pertengahan masih wujud. Menara abad pertengahan yang terbaik dipelihara terletak di atas teres yang menghadap Loire.While Franco-Anglo (bernama Perang Seratus Tahun) timbul dikalangan sebenar, peristiwa yang berlaku yang menentukan masa depan daerah Blois, kubu purba menjadi istana diraja. Pada akhir tahun ke-14. abad, daerah Blois dijual kepada Putera Louis Orleans, anak raja Perancis Charles V. Beliau tinggal di istana selama 25 tahun menarik mahkamah kecil ulama dan penyair. Cucu-Nya, Louis XII menjadi raja Perancis pada tahun 1498 dan mengambil keputusan untuk berpindah ke Blois, dengan cara ini, pekan kecil menjadi sebuah bandar diraja dan modal Kingdom.Under Louis XII dan Francis I bandar Blois berkembang dengan ketara. Tetapi selepas bencana Pavia di 1525, Francis Saya tidak pernah kembali ke Blois dan penggantinya hanya akan dibayar lawatan ringkas ke bandar. Menurut tradisi Perancis dan Gothic, permulaan dan lambang pemilik tempat yang diukir dalam batu itu: Fleur de lis untuk tempat raja dan cerpelai untuk permaisuri, Anne de Bretagne. Patung ekuestrian mahkota raja pintu masuk utama istana. Lambang raja, Salamander, yang diukir sebelas kali dalam pelepasan tinggi pada muka bangunan I Francis. Tangga, yang berada di tengah-tengah topeng sebelum Gaston d "Orleans mula untuk mengubah suai istana karya. Apabila penerbangan Italianate lurus tangga muncul di Lembah Loire selepas tempoh yang Gothic, bentuk tangga spiral di dalam sangkar oktagon yang menonjol adalah dianggap agak biasa. Tangga, dengan tiga lantai balkoni yang melihat kepada Mahkamah of Honor, adalah betul-betul sesuai untuk paparan upacara yang lebih banyak dan lebih mewah.
top 10 castles of the world08 Top 10 Castles of the World

9. Nymphenburg

Bekas kediaman musim panas raja-raja Bavaria terletak di bahagian barat bandar di tengah-tengah salah satu taman yang paling indah di Munich. Lima generasi pemerintah Wittelsbach terlibat dalam pembinaan istana Baroque ini.
Bangunan Nymphenburg Castle bermula pada pemerintahan Pemilih Ferdinand Maria: terlalu gembira dengan kelahiran anak lelaki dan waris, Max Emanuel, dia mempunyai bahagian pusat yang dibina untuk isterinya dalam gaya sebuah vila Itali (Agostino Barelli, 1664 - 74). Kira-kira dalam 1700, Max Emanuel ditauliahkan Enrico Zuccali dan Antonio Viscardi untuk melanjutkan istana dengan menambah galeri dan seksyen pusat pavilions.The berhutang penampilan sekarang kepada usaha Josef Effner, yang pada tahun 1715, direka pilasters, tingkap melengkung dan hiasan arca yang kini tangguh luaran. Beberapa tahun kemudian, bahagian selatan istana telah ditambah untuk berkhidmat sebagai kandang mahkamah. Sebagai rakan, Orangerie ditambah ke bahagian north.Central: Stone Hall (Steinerner Saal; 1755-1757) dengan lukisan dinding siling oleh JB dan F Zimmermann (penghormatan kepada Hora Dewi); kerja stuko Rococo berdasarkan reka bentuk oleh Cuvillies.
top 10 castles of the world09 Top 10 Castles of the World

10. Mont St. Michael

Le Mont-Saint-Michel, berbatu, pulau kecil berbentuk kon di barat laut Perancis, di Teluk Saint-Malo, disambung melalui tambak dengan tanah besar. Pulau kecil, yang dirayakan untuk biara Benedictine, mempunyai rumah yang kecil dan kedai-kedai di paras terendah. Di atas pendirian ini bangunan monastik, banyak yang tarikh dari abad ke-13 dan dianggap sebagai contoh seni bina Gothic yang terkumpul. Pulau kecil seluruh dinobatkan oleh gereja biara, kira-kira 73 meter (lebih kurang 240 kaki) di atas laut gereja level.The pertama di dalam laman web ini diasaskan pada tahun 708 oleh Aubert, Bishop of Avranches, selepas Michael Malaikat telah muncul kepadanya dalam mimpi . Michel Malaikat muncul di sini dalam tahun 708. Abbey mengambil nama daripada Mont saint Michel. Pidato disucikan di 709 telah disampaikan oleh masyarakat dalih. Ia nampaknya terselamat dari pencerobohan Norman, tetapi pemeliharaan pemerintahan menjadi sangat santai. Pada tahun 966, Richard I, Duke of Normandy, yang ditubuhkan terdapat sami-sami Benedictine dari St. Wandrille Abbeyunder arah Abbot Maynard, yang memulakan pembinaan semula gereja dan bangunan lain. Gereja telah dibakar pada tahun 922 dan dibina semula pada skala yang lebih besar oleh Abbot Hildebert II dari 1023, pada masa pembaharuan monastik di Normandy yang dijalankan oleh Richard II dan William dari Volpiano. Mont Saint-Michel dibina di dalam batu yang kukuh bahawa langkah-langkah 84 meter ketinggian. Ia adalah granit yang tulen dan begitu keras yang telah ditentang laluan time.Mont Saint Michel dibina sebagai istana zaman pertengahan. Ia mempunyai dua menara besar untuk mempertahankan pintu masuk ke istana. St Michael penjamin untuk kebebasan dan dengan itu tempat perlindungan ini juga menjadi simbol pendaratan bersekutu di Normandy semasa Perang Dunia Kedua.

top 10 castles of the world10 Top 10 Castles of the World

p/s: harap maaf ayat kurang menyenangkan sebab translates guna google...haha...kepada yang xfaham tue...buat2 faham aje la...