29/11/11

Filled Under: , , ,

Foto Pra-Perkahwinan Pasangan Islam Haram

Foto pra-perkahwinan pasangan Islam haram

Perkahwinan dalam Islam adalah sesuatu yang suci dan dikira suatu ibadat dan juga sunnah nabi. Jangan pula dalam kita asyik dan seronok untuk melangkah ke alam perkahwinan, kita jadi alpa dan menjadikan ia suatu dosa. Menjadi trend masa kini setiap pasangan yang ingin berkahwin mengambil gambar pra perkahwinan untuk diletakan didalam kad jemputan. Mungkin ada fikir ianya tidak mengapa, kelak si dia akan menjadi milik kita. 

Tetapi kita lupa yang agama telah menbataskan pergaulan antara lelaki dan perempuan sebelum berkahwin, jadi mengapa kita mahu cemarkannya dengan amalan orang barat. Sedangkan secara terangan kita telah ditegah. Jangan terlalu mengikut budaya asing yang terlalu bebas cara hidup artis kerana kita ada batas dan harus diingat perkahwinan adalah suci dan tidak seharusnya dicemari dengan budaya sebegini. 

JAKARTA 28 Nov. - Foto pra-perkahwinan pasangan pengantin baru Islam yang merakamkan aksi intim sebelum majlis akad nikah, dikategorikan sebagai budaya haram di sisi Islam.

Kelaziman bakal pengantin beragama Islam merakamkan foto secara intim termasuk berpelukan dan berbaring di atas katil sebelum sah bergelar suami isteri daripada segi hukum adalah bertentangan dengan ajaran Islam.

Sehubungan itu, Institut Kebudayaan Melayu Jambi mengeluarkan kenyataan bahawa budaya berkenaan harus dicegah seiring dengan fatwa yang dikeluarkan oleh Majlis Ulama Indonesia (MUI) berhubung isu yang sama.

Menurut pengerusi bahagian kajian dan pembangunan institut berkenaan, Djunaidi T. Noer, amalan merakamkan foto pra-perkahwinan bukanlah budaya masyarakat Jambi dan tersasar daripada hukum Syariah.

"Kami menyeru agar semua pasangan yang bertunang dan pengantin beragama Islam supaya tidak merakamkan foto pra-perkahwinan seperti berpeluk, berbaring antara satu sama lain di katil dan sebagainya. Ia merupakan haram," tegas Djunaidi seperti dilaporkan akhbar The Jakarta Post, hari ini.

Bagaimanapun, beliau memberitahu bahawa pengambilan foto pra-perkahwinan tanpa aksi-aksi intim tidak menjadi masalah.

"Yang menjadi isu ialah sentuhan antara lelaki dan wanita yang belum berkahwin adalah haram kerana pasangan itu bukan muhrim kerana mereka belum sah dinikahkah," jelasnya. - Utusan



sumber: http://www.utusan.com.my/utusan/info...a&pg=lu_03.htm