8/03/11

Filled Under: ,

Hikayat Merong Mahawangsa ( Trailer )


Berdasarkan longgar dalam dokumen sejarah abad ke-16 berjudul 'Sejarah Melayu', 'The Chronicles of Merong Mahawangsa' sebuah epik penuh aksi ciri-ciri filem, dengan watak mitos, saat-saat magis dan kesan visual yang memukau urutan.Merong Mahawangsa adalah keturunan dari Alexander Agung, seorang kapten angkatan laut terkenal dan pelancong yang datang ke Asia beberapa ratus tahun yang lalu. 

Tahun ini 120 AD ... saat Empayar Rom berada di puncak kekuasaannya, pada masa pemerintahan Hadrian - salah satu daripada Lima Maharaja Baik. Sementara di China, Dinasti Han tegas disimen sebagai kerajaan yang berkuasa dan berkembang ke Asia Tengah ... seratus tahun sebelum tempoh Tiga Kerajaan. Sebagai armada Rom melakukan perbaikan mereka dan tersenarai di Goa, mereka meminta Merong Mahawangsa untuk mengawal seorang putera Rom ke Asia Tenggara, berkahwin dengan seorang puteri Cina yang indah dari Dinasti Han. Puteri China dan putera Rom seharusnya bertemu setengah dan berkahwin dengan alasan neutral. 

Namun, bangsa bajak laut Geruda punya rencana lain. Mereka memutuskan untuk menculik putri China dan menggunakan dia sebagai tebusan. En laluan ke Selat Melaka, armada Merong Mahawangsa itu diserang oleh pasukan Geruda sementara berhenti di sebuah pulau kecil untuk mengisi persediaan. 

Akan Merong Mahawangsa mampu menyelamatkan Putri dan kembali bersatu dia dengan bertunang di sebuah perkahwinan yang ditetapkan untuk mempertemukan dua peradaban besar dari Timur dan Barat?





Genre:
Action / Epic
Status:
Coming Soon
Director:
Yusry Abdul Halim
Language:
English

Cast:
Stephen Rahman-Hughes, Jing Lu,
Gavin Stenhouse, Craig Robert
Fong, Eric Karl Henrik Norman,
Keith Chong, Keith Chong,
W. Hanafi Su, Dato' Rahim Razali,
Khir Rahman, Ummi Nazeera,
Nell Ng, Jehan Miskin, Umi Aida,
Kuswadinata, Mano Maniam,
Ravi Sunderlingam

0 comments:

Catat Ulasan