4/03/11

Filled Under: ,

Alat Pembedahan Zaman Dulu Yang Menakutkan

Amputation Knife (1700s)

Pisau yang digunakan untuk amputasi pada abad ke-18 yang biasanya melengkung, kerana ahli bedah cenderung membuat potongan melingkar melalui kulit dan otot sebelum tulang dipotong dengan gergaji. Pada 1800-an, pisau lurus menjadi lebih popular kerana mereka membuat lebih mudah untuk meninggalkan lipatan kulit yang boleh digunakan untuk menutup terkena tunggul.



Amputation Saw (1600s)

Sementara beberapa ahli bedah memilih untuk mempamerkan kekayaan mereka dihiasi dengan gergaji rumit seperti ini, di celah-celah ukiran rumit terbukti tempat berkembang biak bagi kuman.


Arrow Remover (1500s)

Tidak banyak yang diketahui mengenai alat ini, tetapi hipotesis itu dimasukkan ke dalam luka di kedudukan kontrak, dengan poros pusat digunakan untuk menangkap anak panah. Pisau, yang tampaknya memiliki tepi-tepi yang tajam menghadap ke luar, kemudian diperluas dengan menggunakan gunting-seperti menangani, sehingga memperluas daging di sekitar panah untuk mengelakkan mata panah dari merobek melalui daging kerana ditarik keluar.


Artificial Leech (1800s)

Penyedotan darah dengan lintah itu seperti perubatan popular untuk pelbagai keadaan perubatan bahawa lintah buatan ditemui pada tahun 1840 dan sering digunakan dalam operasi mata dan telinga. Pisau yang berputar akan memotong luka di kulit pesakit, sedangkan silinder akan digunakan untuk menghasilkan vakum yang disedut darah


Bullet Extractor (1500s)

Extractors Peluru memanjang boleh mencapai tertanam mendalam di tubuh pesakit. Extractors seperti yang satu ini mempunyai hujung skru yang boleh dimasukkan dalam luka dan diperpanjang untuk menembusi peluru sehingga boleh ditarik keluar.


Cervical Dilator (1800s)

Alat ini digunakan untuk melebarkan leher rahim perempuan selama persalinan, dengan jumlah pelebaran diukur pada skala di dalam gagang. dilator tersebut disukai kerana mereka sering menyebabkan leher rahim sobek.


Circumcision Knife (1770s)

Ritual sunat dilakukan di seluruh dunia dalam pelbagai luasan dan untuk berbagai alasan, namun beberapa instrumen yang digunakan dalam proses adalah sebagai menakutkan kerana hal ini pisau Eropah dari abad ke-18.


Ecraseur (1870s)

Ecraseur ini digunakan untuk memutuskan buasir dan rahim atau ketumbuhan ovari. rantai itu dilengkarkan di atas massa dan memperketat menggunakan Ratchet, berhenti peredaran darah ke daerah tersebut.


Hemorrhoid Forceps (1800s)

Hemorrhoid Forceps ini digunakan untuk menangkap sebuah buasir antara bilah dan berlaku tekanan untuk menghentikan bekalan darah, menyebabkan buasir ke drop off.


Hernia Tool (1850s)

Alat unik ini digunakan selepas pemulihan hernia. Itu dimasukkan ke dalam tubuh di dekat daerah yang terkena dampak dan ditinggalkan di sana selama satu minggu untuk menghasilkan rangkaian parut yang akan membantu menutup hernia.


Hirtz Compass (1915)

Kompas Hirtz digunakan untuk secara tepat menentukan di mana peluru berada di dalam tubuh sehingga mereka kemudian boleh dihilangkan dengan presisi.


Hysterotome/Metrotome (1860s-90s)

Hysterotome atau metrotome ini digunakan untuk mengamputasi leher rahim selama histerektomi.


Lithotome (1740s-1830s)

Lithotome ini digunakan untuk memotong pundi kencing untuk menghilangkan batu. aci ini mengandungi sebuah pisau yang tersembunyi yang dimasukkan ke dalam pundi kencing dan kemudian dilepaskan.


Mouth Gag (1880s-1910s)

Ini, kayu sumbat mulut berbentuk skru akan dimasukkan ke dalam mulut pesakit dibius untuk menjaga jalan nafas terbuka.


Scarificator (1910s-20s)

Scarificators digunakan dalam darah itu. Pisau pegas dalam peranti ini akan dipotong menjadi kulit, dan secangkir gelas khusus dibulatkan boleh diaplikasikan di atas luka. Ketika hangat, itu akan membantu menarik darah keluar pada peringkat lebih cepat.


Skull Saw (1830s-60s)

pisau ini melihat tangan-menghidupkan yang digunakan untuk memotong bahagian tengkorak, memungkinkan untuk akses yang dengan instrumen lain.


Tobacco Smoke Enema (1750s-1810s)

The enema tembakau digunakan untuk memasukkan asap rokok ke dalam dubur pesakit untuk tujuan perubatan, terutama resusitasi korban tenggelam. Sebuah balang dubur dimasukkan ke dalam anus disambungkan ke fumigator dan bellow yang memaksa asap ke arah rektum. Kehangatan asap itu berfikir untuk mempromosikan respirasi, tetapi keraguan tentang kredibiliti enema tembakau menyebabkan ungkapan popular “asap meletup seseorang.”


Tonsil Guillotine (1860s)

Kaedah ini menghilangkan amandel bekerja lebih seperti guillotine tradisional, mengiris amandel yang dijangkiti. Ini guillotine “ganda” desain bermakna bahawa kedua-dua tonsil boleh dihilangkan pada masa yang sama. guillotines amandel digantikan oleh forsep dan pisau bedah di awal abad ke-20 kerana tingginya tingkat pendarahan dan sifat tidak tepat dari peranti, yang sering meninggalkan sisa-sisa tonsil di mulut.


Trephine (1800s)

Trephine ini latihan tangan bertenaga dengan pisau silinder yang digunakan untuk dikenakan ke tengkorak. Penentangan tengah digunakan untuk memulakan prosedur dan memegang pisau di dalam tempat sementara pemotongan


Vaginal Speculum (1600s)

Specula telah digunakan beribu-ribu tahun untuk membolehkan doktor lebih baik visi dan akses kepada kawasan vagina (atau rongga badan yang lain) dengan memperluaskan selepas insersi. Ini contoh Eropah abad ke-17, yang muncul menggunakan gerakan cranking untuk memperluaskan, lebih hiasan dan menakutkan daripada kebanyakan.

Sumber

2 comments:

  1. Gila seram tengok...
    tah macam mana la diorang kena bedah dulu-dulu...

    Entri Terbaru
    Makan Malam di Restoran dalam Rumah

    BalasPadam
  2. x dapet den nk nolong...huhu

    BalasPadam