6/07/11

Filled Under: , ,

Paus Bertanduk | Unicorn Laut


Narwhal adalah paus bergigi yang bersaiz sederhana hidup di sekitar perairan Artik. Sumber-sumber melaporkan bahawa Narwhal telah ditangkap sepanjang seribu tahun lalu oleh rakyat Inuit di Kanada Utara dan Greenland untuk daging dan gadingnya. Perubahan iklim merupakan ancaman terbesar untuk binatang.



Narwhal adalah pemangsa yang unik. Dalam musim sejuk, ia hanya memakan benthic (enapan hidupan laut yang telah mati di dasar laut) , dan juga menjadikan ikan sebelah sebagai makanannya, pada kedalaman sehingga 1500 m di bawah ais.



Narwhals Lelaki berat sehingga 1600 kilogram (£ 3500), dan wanita seberat kira-kira 1,000 kilogram (2,200 lb). The pigmentasi narwhal adalah hitam dan putih burik corak. Mereka gelap apabila dilahirkan dan menjadi lebih putih berwarna dengan usia.

Ciri-ciri yang paling mudah dilihat narwhal lelaki adalah tunggal 2-3 meter (7-10 kaki) taring panjang, satu gigi gigi manis bahawa projek-projek dari sebelah kiri rahang atas dan membentuk heliks kidal. Gading boleh sehingga 3 meter (9.8 kaki) panjang berbanding dengan panjang badan sebanyak 4-5 meter (13-16 kaki) dan berat sehingga 10 kilogram (22 lb). Kira-kira satu dalam 500 lelaki mempunyai dua gading, yang berlaku apabila gigi manis kanan, biasanya kecil, juga tumbuh keluar. A narwhal wanita mempunyai lebih pendek, lurus dan taring. [10] Dia juga boleh mengeluarkan taring kedua, tetapi ini jarang berlaku, dan ada satu pun kes dicatatkan seorang perempuan dengan dua gading.

Teori yang paling luas diterima untuk peranan gading adalah sifat-sifat seksual sekunder, seperti mane yang singa atau bulu ekor merak a. hipotesis ini terutamanya dibincangkan dan dipertahankan dengan panjang lebar oleh Charles Darwin, dalam The Descent of Man, dan Pemilihan Berkaitan Seks (1871). Ia boleh membantu menentukan kedudukan sosial, mengekalkan penguasaan hierarki, atau membantu lelaki muda membangunkan kemahiran yang perlu bagi pelaksanaan dalam adul