30/07/11

Filled Under: ,

11 taman tergantung

1. Waldspirale



Waldspiralemerupakan sebuah apartemen di Darmstadt, Jerman, dibina pada tahun1990-an. Namanya bererti spiral berpokok,, mencerminkan plan daribangunan itu dan juga mempunyai taman di atas atapnya. Arkiteknya ialah HeinzM. Springmann, bangunan ini selesai dibina pada tahun 2000.


2. California Academy of the Sciences



RanaCreek, nursery yang membina taman di atas atap Akademi, denganinovatif membuat agar tanaman dan tanahnya tidak mengelongsor pada lerengnya.Dengan menggunakan getah pokok dan sekam dari kelapa, merekamenciptakan pori-pori serap, jalur-jalur hijau yang tidak menglongsor.Masing-masing tebalnya tiga inci dengan luas 17 inci persegi dan disusunseperti lantai keramik. Dalam beberapa minggu akar-akar tanaman akan bersatu menjadi tanah tanaman yang kukuh.


3. Roof Garden on Fifth Ave



Initaman di sebuah bangunan di Fifth Ave, New York City. Khabarnya,Adeganfilem spiderman bersama kekasihnya diambil di lokasi ini.


4. Taman di Atas Bangunan 40th Story HDB



5. Singapore School of Art and Design



Pereka bangunan sekolah seni dan rekabentuk di Singapora ini menciptakan ruang awam yang hijau pada lokasi-lokasi yang tidak diduga.








Terdapatpula kolam-kolam, pohon-pohon pelam, pulau-pulau kecil dan lain-lain yangsangatmenarik dari segi estetika dan keindahan disampingkesegaranruang hijau.


4. Ghibli Museum di Tokyo, Japan.



5. ACROS Fukoka Building, Jepang







6. Taman di Atas Atap Lantai Enam St. Luke’s International Hospital di Akashi, Tokyo




7. Taman di Atap Penthouse di New York


Ini adalah salah satu contoh atap bangunan orang-orang kaya di New York.


8. Taman di Atas Atap Klub Spa


Lokasinya di atap bangunan klub spa di Embarcadero section di San Francisco.


9. Taman Atap di Battery Park City Solaire


The Solaire, salah satu blok petempatan di New York yang dibina dengan konsep yang fokus pada persekitaran mesra.


10. City Hall building di Chicago


Untukmenjimat tenaga dan wang untuk kos pendingin ruangan semasa musimpanas, sebuat taman hijau dicptakan di atas bangunan City Hall Chicagotahun 2000.







Semasa ini ribuan jenis tenaman tumbuh di sini dengan lebih dari 150 speciestanaman dan mampu menjimatkan kos utiliti hingga $5000 dollarper-tahun.


10. The Australian Parliament Building di Canberra


Baru-baru inibangunan parlimen Australia ini di-reka dengan atapnya yang hijau.


11. Atap Hijau Terluas di Dunia di Pabrik Ford



TheFord Motors Rouge Factory, direka oleh Bill McDonough, merupakanataphijau terluas di dunia yang luasnya mencapai 454 ribu kakipersegi.