8/06/12

Filled Under: , , , , ,

Sinkhole Yang Terkenal Di Dunia


Karst adalah istilah geologi untuk landskap yang terbentuk terutamanya oleh pelarutan batu kapur atau batu hampar dolomit. Di Amerika Syarikat, kars mendasari bahagian Missouri, Arkansas, Kentucky, Tennessee, utara Alabama, Texas, dan sebahagian besar Florida (lihat peta USGS kars). Kawasan-kawasan seperti ini mengalami alirantenggelam, saliran bawah tanah, mata air yang besar, gua dan, kursus, sinkholes.

Neversink Pit, sinkhole batu kapur basah di Alabama yang dilihat di atas pada tahun 1998, adalah sedalam kira-kira 50 kaki (15 meter) dan rumah-rumah spesies yang jarang ditemui- Sinkhole dibeli pada tahun 1990-an oleh sekumpulan ahli gua untuk mengekalkan ia untuk generasi akan datang.



Sebuah bas yang di diparkir kurang bernasib baik apabila "dimakan" sinkhole yang membukakan jalan di Lisbon, Portugal, pada tahun 2003. Apa-apa sahaja yang meningkatkan aliran air ke dalam tanah bawah permukaan boleh mempercepatkan pembentukan sinkholes Missouri, kata Gouzie.




Perenang terapung di perairan saphirre Ik-Kil Cenote, berhampiran kawasan Maya di Chichen Itza di Semenanjung Yucatan Mexico. Cenote bermaksud "telaga semula jadi" dalam bahasa Sepanyol. Sinkhole yang berlaku di paras laut akan mengisi seperti tinggi sebagaimana aras air, mewujudkan kolam biru jernih yang terkenal digunakan olehraja-raja Maya untuk bersantai dan upacara pengorbanan.





Adventure kayaker Mick Coyne merendahkan dirinya menuruni dinding sinkhole ke arah hulu Jokulsa, sungai terpanjang kedua Iceland. Walaupun sungai dipenuhi cairan dari glasier 150 kaki (45 meter) ini, lubang berbentuk corong terbalik diletupkan oleh stim yang semakin meningkat dari ruang udara geotermal di bahagian bawah.





Tahun melombong zink dan plumbum telah meninggalkan Picher, Oklahoma berhampiran sempadan dengan Kansas penuh dengan lubang secara literal-termasuk sinkhole ini dilihat pada tahun 2008. Beberapa lombong digali terlalu hampir ke permukaan dan bumbungnya tidak dapat menyokong berat bumi di atas yang membawa kepada keruntuhan.





Sinkhole berhampiran laut atau di laut yang terkenal seperti Blue Hole di Reef Lighthouse di luar pantai laut Belize boleh meresap masuk dengan cepat selepas runtuhan, membentuk kolam yang dalam.





Sinkhole ini sedalam 185 kaki (56 meter dalam) muncul pada tahun 1994 di Mulberry, Florida, dalam satu longgokan bahan buangan yang dibuang oleh syarikat perlombongan IMC-Agrico. Selepas fosfat diekstrak dari batu, produk berasaskan sisa gypsum telah dibuang. Selepas lapisan demi selepas lapisan, bahan yang kering membentuk retak.Air kemudian membentuk jalan melalui retak dan membawa bahan sub-permukaan, untuk membentuk
sinkhole.






Sinkhole di Winter Park, Florida, yang terbuka pada tahun 1981 dibawah kolam renang awam di bandar ini, Gouzie Missouri State. Air mengalir ke dalam tanah dasar melalui rekahan kecil di bahagian bawah kolam. Malah menyiram tumbuh-tumbuhan di perimeter kolam telah membawa air yang cukup melalui tanah berpasir untuk menghakis batu kapur pepejal di bawahnya.









Pada tahun 2007 Sinkhole serupa telah terbuka di Guatemala City-tidak jauh dari tempat itu Sinkhole 2010 muncul. Berdasarkan gambar, kedua-dua
sinkholes dianggarkan kira-kira 60 kaki (18 meter) lebar dan kira-kira 300 kaki (100 meter).

Hujan lebat dari ribut tropika Agatha mungkin mencetuskan runtuhan Sinkhole besar di Guatemala 2010, seperti gambar diatas di atas beberapa hari selepas itu.

Dalam penggunaan perkataan geologi, Sinkhole berlaku apabila air menghakis batu hampar pepejal, mengukir rongga bawah tanah yang kemudian menyebabkan runtuh. Banyak bahagian Amerika Syarikat menghadapi risiko untuk jenis kejadian itu.

Sinkhole Guatemala sesuai dengan penggunaan istilah yang lebih luas, yang merujuk kepada kemerosotan mana-mana permukaan bumi secara tiba-tiba. Guatemala City banyak terletak di atas lapisan longgar, pumis dilapisi batuan kecil gunung berapi yang beratus-ratus kaki tebal.