20/05/11

Filled Under: ,

Tahukah Anda | Siapa Pencipta Mouse



Dr. Engelbart yang dilahirkan pada 30 Januari,1925 bertanggung jawab untuk hypertext, windows, cross-file dan juga mouse. Tidak akan ada penggondam namanya bersih tanpanya. Engelbart telah berhempas pulas memikirkan sebuah hypermedia semasa beliau bekerja sebagai salah seorang kakitangan radar semasa Perang Dunia ke-II. Melihat maklumat yang dipaparkan pada skrin radar, beliau membayangkan memasuki screen radar yang sama, “terbang di sekitarnya” mencari ruangan maklumat. Jurutera itu mengejar idea liarnya di makmal sendiri di Stanford Research Institute, dan pertama kali telah menunjukkan ciptaan hypermedianya “sistem online (atau NLS) dan mouse komputer” kepada umum pada tahun 1968.







Pemegang lebih dari 20 paten, Engelbart adalah pengasas dan pengarah Institut Bootstrap, yang mengkhususkan diri dalam strategi, teknologi dan proses untuk membina organisasi berprestasi tinggi, pasukan dan individu. Beliau juga suka mengarang cerita sains-fiksyen untuk anak-anak.

7 comments:

  1. nice info...baru ku tahu sape orang yg menciptenye...


    rase nak beduk kepale die sekarang..ha3

    BalasPadam
  2. besarnye maouse zaman dulu..boleh di jadikan senjata.huhu

    BalasPadam
  3. pergh uncle mmg taoleh lepas ni tak tau info sebegini..mmg terbaek lah !! boleh buat modal bercerita dengan bebudak datang mengaji hihihi

    BalasPadam
  4. hihihi...dah tahu dah...sebab dah baca...

    BalasPadam
  5. info yg bagus..thanks ya..

    BalasPadam
  6. owh..baru aku tau heheh..4 segi bentuknya pada awl rekaannya heheh??

    BalasPadam
  7. sejak dulu hingga skg masih menggunakan mouse lagi wlpun guna laptop...lbh selesa & pantas..maklum org lama :)

    BalasPadam