14/08/13

Filled Under: , , , , , ,

Kuala Lumpur : Gambar Yang Jarang Dilihat

Gambar-gambar Kuala Lumpur suatu ketika dahulu yang jarang-jarang kita lihat. Dizaman ini, kita sudah melihat bangunan yang tersegam indah pencakar langit. Mari kita imbau kembali ke suatu era dimana semuanya hitam putih.


Ini gambar Bukit Bintang Park aka BB Park. Tempat ini menjadi Hollywood Park pada era 30-an. Ketika itu tempay ini berada di pinggir Bandaraya Kuala Lumpur. Tempat ini telah dimiliki syarikat perfileman terbesar di zaman itu iaitu Shaw Brothers. Dan ia telah dinaik taraf menjadi BB Park dengan adanya kabaret-kabaret, dewan tarian, panggung wayang, pertunjukkan pentas, restoren dan gerai-gerai permainan. Namum Nasib BB Park mulai merosot disebabkan kemunculan radio dan televisyen, Dan ia telah ditutup pada awal tahun 1970 dan dibangunkan Sungei Wang Plaza.



Ini pula kesan daripada sejarah hitam negara kita, pada 13 Mei 1969 rusuhan kaum telah berlaku. Sebagai pewaris generasi yang penuh aman damai ini, kita jangan biarkan ia berulang lagi. Gambar ini diambil selepas amukan berdarah di Jalan Campbell (Jalan Dang Wangi) sebelum membelok kiri ke Kampung Baru(Jalan Raya Abdullah)


Tan Chong Motor suautu ketika dahulu. Ketua pejabat / bilik pameran yang masih berpusat di Jalan Ipoh sejak penubuhannya dari awal 50-an.

Lebuhraya Persekutuan baru sipa dibina, dengan bangunan KWSP masih dalam pembinaan di persimpangan dengan Jalan Gasing 1962.


Mungkin kita tidak dapat cam jalan ini. Kereta yang sedang menuju kebawah itu ke arah Jalan Pudu dari Jalan Bukit Bintang (Sebelah bekas pawagam Pavilion, bukan shopping kompleks Pavilion hari ini tu.) Hospital Tung Shing ke bawah sejurus selepas deretan rumah kedai. Jalan ini di era 60-an.



1960 High Street - Jalan Tun HS Lee. Di sebelah kiri adalah pejabat utama Eu Yan San, Dewan Perubatan Cina lama ditubuhkan dan masih di tapak yang sama hari ini. Jauh di jalan adalah Bank Bangkok.

Sebelum Ampang Park, Sungai Wang, BB Plaza atau terbaru pusat membeli-belah Pavilion. Pusat membeli-belah "berprestij" zaman penjajah Whileaway Laidlam, John Little dan Jabatan Store Robinson terletak di Mountbatten Road (Jalan Tun Perak) yang berjaya kekal dalam perniagaan sehingga tahun 1970-an (foto) dengan bahagian atas dua tingkat ditukar menjadi sebuah restoran Cina dan kelab malam.


MBS Wesley Methodist Church: Jalan Petaling ke arah Foch Avenue (Jalan Cheng Lock) 1950-an. Bangunan di hadapan (kini 6 tingkat) adalah Hakka Fui Chew Association. Hari ini Kompleks Kota Raya dibina disebelah kanannya. Jalan di sebelah kiri adalah (adalah) Cross Street yang sangat popular, kini dikenali Jalan Silang, dengan Tai Tai (wanita kaya Cina) 50-an - era 70-an yang terdiri daripada terutamanya kedai emas Cina. Beberapa kedai-kedai masih dalam perniagaan hari ini, tetapi menghadapi persaingan daripada pusat membeli-belah dan kedai emas yang lain.

The Bok House adalah sebuah rumah lama di Jalan Ampang dibina pada tahun 1926 dan siap pada tahun 1929 milik seorang jutawan , Chua Cheng Bok. Dalam tahun 1960-an dan sehingga ditutup pada tahun 2001, rumah agam itu ditempatkan sebuah restoran yang mewah yang dipanggil Le Coq d'Or (The Golden ayam bujang).

Peel Road (Jalan Peel) - sekitar tahun 1950-an. Ini adalah jalan utama yang membawa keluar dari Kuala Lumpur ke bahagian selatan tahun 70-an sebelum Lebuhraya Loke Yew dan Lebuhraya Seremban dibina.




Ini pula adalah gambar lama Stesen Keretapi Jalan Sultan pasa masa dahulu.




Lagi Gambar RARE untuk tatapan anda: