3/04/13

Filled Under: , , , , ,

BOHONG! : Tatu Ayat Kursi diTATU belakang penceroboh Sultan Sulu?

Penceroboh biadap yang menceroboh Lahad Datu, awal bulan febuari lalu kini berada di ambang kekalahan, ramai mayat kumpulan askar sulu ini telahpun dikumpulkan, dan apa yang ditemui adalah sangat mengejutkan.

Menurut beberapa blog, kumpulan askar sulu ini menggunakan ilmu-ilmu sesat untuk membuatkan diri mereka kebal daripada peluru, daripada menggunakan takal, sehingga menggunakan ayat-ayat Al-Quran yang dilukis secara kekal di badan mereka, ataupun di dalam bahasa yang lain melukis TATU kalimah Al-Quran di badan mereka.

Berikut adalah, kononnya gambar TATU ayat Kursi yang ditulis di belakang badan mereka.


Teruk kan? Berikut adalah antara alatan perang, azimat, ataupun takal yang dibawa askar Sultan Sulu ketika berperang dengan tentera Malaysia :

  • tangkal yang mereka percayai boleh menjadikan anggota militan kebal dan takwim bagi meramal hari yang sesuai untuk menyerang pasukan keselamatan.
  • Ada juga tangkal bertulisan Arab dipercayai ayat al-Quran dan al-Quran kecil yang dipakai serta dibawa sepanjang masa oleh pengganas Sulu kononnya untuk menjadi kebal, ternyata tidak berkesan apabila rata-rata mereka mati ditembak oleh Pasukan Keselamatan Malaysia.
  • Buku kecil bertulisan Arab dipercayai al-Quran kecil yang diikat dengan tali dan dililit di pinggang.

Menurut sumber, pengganas terbabit menganggap pemakaian tangkal itu dapat melindungi mereka daripada ditembusi peluru tetapi tetap kecundang ditembak pasukan keselamatan dalam pertempuran.


Inilah kesahihan cerita yang disebarkan.

Setelah beberapa carian dibuat, gambar di atas yang kononnya didakwa adalah gambar mayat Askar Sultan sulu adalah PALSU SAMA SEKALI! berikut adalah hasil daripada carian tentang gambar tersebut.

Ini bukanlah gambar belakang mayat mereka, tetapi ia adalah gambar yang diambil secara rawak dari internet.

Jika anda perhatikan dengan teliti, ini adalah gambar belakang badan seorang wanita, lihat sehaja tali bra yang dipakai, dan juga kuku yang bercat bewarna merah, sah-sah gambar ini tiada kaitan dengan insiden pencerobohan Sultan Sulu yang berlaku di Lahad Datu.

Apakah releven pihak-pihak untuk menyebarkan fitnah sedemikian? ataupun ianya hanyalah satu salah faham, dek kerana mendapat maklumat daripada sumber yang salah? kami tidak menunding jari kepada sesiapa.

Untuk fakta-fakta yang lain seperti tangkal ataupun buku kecil yang dinyatakan di atas, kami tidak mempunyai bukti untuk mengesahkan khabar angin tersebut ataupun untuk menafikannya.

[Pesanan] Kepada para pembaca Jangan terlalu percaya dengan apa yang anda baca di internet, ambil masa untuk menilai fakta tersebut.