8/12/12

Filled Under: ,

10 Perkara Tentang Otak Yang Kita Tak Tahu

Otak adalah organ yang sangat penting bagi tubuh manusia. Dilabelkan sebagai CPU utama yang menjadi pusat kepada segala pergerakan dan tingkah laku manusia, otak juga merupakan alat terakhir yang berfungsi ketika manusia menghembuskan nafas yang terakhir. Dalam kata lain apabila sel otak keseluruhannya mati barulah manusia itu disahkan meninggal dunia. My Decrescendo hari ini ingin berkongsi tentang 10 Perkara Tentang Otak Yang Kita Tak Tahu.




Otak Organ Paling Sarat Dengan Sel
Otak mempunyai lebih kurang 100 000 billion sel saraf dan akan menghantar maklumat dalam lingkungan 0.5 hingga 120 meter per saat. Walaupun hanya mempunyai berat 1.4 kg otak menghabiskan 20 % tenaga dalam badan.


Google Melemahkan Otak
Bergantung kepada Google menyebabkan otak menjadi kurang cergas kerana apa yang kita lakukan adalah menghafal maklumat dan bukannya memahami sesuatu kerana berfikir.


Lagu Merupakan Ikatan Yang Kuat Dengan Memori
Mendengar lagu dari zaman kanak-kanak akan memberi kegembiraan atau kesedihan yang sama seperti kita lalui dahulu.


Otak Mampu Ramal Masa Depan
Ya, otak mampu meramal sesuatu dengan tepat namun ini bukanlah kuasa luar biasa kerana memang menjadi lumrah otak akan meramal berdasarkan analisa terperinci di dalam memori kita dan pemahaman kita terhadap sesuatu. Kelebihan ini hanya untuk ramalan jangka pendek.


Membazir Boleh Disebabkan Otak
Kajian MRI mendapati otak yang keletihan, tertekan dan mengantuk akan menyebabkan manusia ingin membeli sesuatu dengan tidak rasional dan boros. Otak kebiasaannya akan memilih barangan yang lebih mahal dan menarik berbanding keperluan kita.


Otak Wanita Lebih Moody Daripada Lelaki
Otak lelaki 10 peratus lebih besar berbanding otak wanita, namun itu tidak menjadikan lelaki lebih bijak berbanding wanita. Namun otak wanita senang mengalami masalah moody disorder manakala lelaki pula senang mengalami masalah kelembapan bahasa.


Kemuncak Otak Pada 20-an
Otak berada dalam keadaan paling baik sewaktu berumur 27 tahun dan semakin menurun selepas itu. Digalakkan mereka mula mencari alternatif seperti gingko dan beri biru untuk meningkatkan daya ingatan.


Telefon Bimbit Memeranjatkan Otak
Kajian membuktikan radiasi kurang daripada satu jam pada telefon bimbit akan mempercepatkan aktiviti otak di kawasan tersebut yang menyebabkan gangguan semasa tidur.


Sebahagian Daripada Otak Tidak Pernah Tidur
Sewaktu tidur otak akan bekerja untuk menapis segala maklumat yang tak perlu untuk meningkatkan daya memori yang tinggi.


Ketawa Adalah Ubat Terbaik Untuk Otak
Bukan sahaja menurunkan tekanan darah malah kajian membuktikan otak akan mengurangkan hormon tekanan yang menjadi punca serangan jantung dan strok.