20/10/12

Filled Under: , , ,

Tips : Cara tangani beban kerja

Ada masa kita ditimbuni dgn beban kerja yang melampau. Mood jadi teruk. Kadang kala rasa nak baling fail-fail ke muka boss..he3...rilek dulu...tarik nafas...bawa bertendang...apa yang perlu dilakukan???

1. Buat senarai kerja-kerja yg perlu dilakukan. Senarai ini penting, kalau tak mungkin ada kerja yang akan tertinggal.
2. Buat prioriti.. kerja mana yang perlu di settlekan dulu. Kalau tak buat prioriti nanti kita tak tahu nak mula yang mana dulu
3. Fokus dan siapkan satu-satu setiap kerja ikut senarai dan prioriti ...supaya kerja itu bukan setakat melepaskan batuk ditangga.
4. Jikalau perlu bawa balik kerja.Bila kita berseorangan, mungkin kurang gangguan dan masa dapat digunakan dengan efficient
5. Apabila semua keja sudah beres...pergi bercuti untuk cas energy semula...kalau boss tak kasi cuti...marah boss tu balik...cakap dengan dia lepas ni jangan kerja banyak-banyak lagi...hahahaha