25/10/12

Filled Under: , , ,

Filem Sekarang Rendah Kualitinya – Yusof Haslam

Siapa tidak kenal dengan Datuk Yusof Haslam. Salah seorang pengarah dan pelakon otai. Filem arahannya pernah meletup Box Office. Komen beliau terhadap filem sekrang yang kurang berkualiti ada benarnya. Bagaikan menjadi trend kebanyakkan filem hari ini berkaitan hantu, mat rempit dan gangster. Sudah kehabisan idea kah para penerbit filem di Malaysia, mengapa mereka tidak mahu terus berkembang, mencuba pelbagai genre filem lagi. Para penonton pon sudah naik muak asyik dengan jalan cerita yang lebih kurang sama dan dengan lakonan pelaokn yang ala-ala je. Nampak gaya jikalau keadaan in berterusan, filem Malaysia akan jatuh kembali.



Rasanya anda semua maklum yang kutipan filem Malaysia amat mengecewakan semenjak kebelakangan ini. Bagi Datuk Yusof Haslam, filem yang kutipannya tinggi tidak semestinya sebuah filem yang berkualiti tinggi. Berkata kepada Sinar Online, walaupun filem Bunohan dan 29 Februari gagal di pawagam, namun kedua-dua buah filem ini adalah filem yang baik.

Sebagai contoh, filem 29 Februari, filem ini bagus tapi mungkin kutipannya tidak begitu baik, begitu juga Bunohan yang saya sifatkan sebuah filem yang mempunyai sinematografi yang baik. Seperti yang kita tahu, lambakan filem yang dihadapi industri kita sekarang menyebabkan penonton menjadi lebih selektif dalam memilih filem yang ingin ditonton di panggung wayang dan maaf cakaplah, kebanyakan filem yang dihasilkan sekarang adalah rendah kualitinya. Sebenarnya, cukup susah untuk membuat filem kerana filem memerlukan penelitian yang lebih serta seseorang itu juga harus mempunyai ilmu bagaimana untuk menghasilkan filem yang baik serta berkualiti.

Namum harus diingat, Datuk Yusof Haslam. Filem yang pernah beliau arahkan pon bukannya berkualiti sangat. Aku paling menyampah dengan skrip yang di buat didalam setiap filemnya. Dan didalam setiap filem pasti akan ada babak dekat disko, babak pasal anak orang kaya dengan kereta atau motor besar dan paling tak boleh blah mesti ada polis...hahaha..mintak maaf nyer