17/06/12

Filled Under: , , , ,

Cryonic-Teknik Beku Mayat Untuk Manusia Hidup Kembali

Cryonic merupakan teknik pembekuan mayat agar sel-sel tidak rosak, sehingga dapat dibangkitkan lagi pada suatu nanti. Penemunya adalah Robert Ettinger, yang baru-baru ini meninggal dunia dan menjadi pesakit yang ke-106 yang memanfaatkan teknologi ini.

Mayat Robert yang meninggal di usia 92 tahun terus diproses beberapa minit setelah disahkan meninggal, dengan diberi lapisan ais. Selanjutnya, jaringan tubuhnya diisi dengan bahan tertentu lalu dibekukan dengan nitrogen cair.




Setelah itu, mayat Robert dimasukkan ke dalam peti khusus yang dinamakan cryostat untuk menjaganya agar tetap berada di bawah titik beku. Pada keadaan demikian, sel-selnya tidak akan rosak sampai bila-bila.Pada ketika tercipta teknologi yang membolehkan mayat boleh dihidupkan barulah mayat dikeluarkan dari cryostat untuk dihidupkan kembali.

Robert Ettinger adalah saintis Amerika yang juga seorang veteran Perang Dunia II menjumpai teknologi pembekuan mayat ini. Pada tahun 1976, beliau mendirikan yayasan bernama Cronic Instistute.

Tidak semua ahli anggotanya ingin mengawetkan mayatnya sendiri jika meninggal dunia kelak, sebahagian hanya ingin mengawetkan DNA (deoxyribo nucleic acid) atau organ tertentu. Bahkan ada yang hanya ingin mengawetkan binatang peliharaannya, terutama anjing dan kucing.


Teknik cryonic adalah dengan cara meniru peredaran darah dan pernafasan denga

n menggunakan siri ubat untuk melindungi otak dari kekurangan oksigen.

Pendinginan dimulakan dengan segera selepas disahkan meninggal
, dengan tujuan
melindungi otak.Dengan ini dapat mempertahankan fungsi otak agar tetap hidup selama mungkin ketika prosedur.








Robert Ettinger