5/01/11

Filled Under: ,

Misteri Lembah Kematian di Yakutia/Siberia - Lembah Ya'juj ? - ep1


"Di suatu kawasan luas yang jarang penduduk di Yakutia, Siberia terdapat struktur logam aneh dan bukti letupan nuklear pembawa kemusnahan besar yang ditafsirkan berlaku pada setiap enam atau tujuh abad"

Teruskan membaca maklumat Dr Valery Uvarov tentang "Misteri Lembah Kematian Siberia."

BAHAGIAN I

Di barat laut Yakutia, di hulu lembangan Sungai Vilyuy, terdapat satu daerah yang sukar dijangkaui, di mana terdapat tanda-tanda bencana dasyat pernah terjadi pada sekitar 800 tahun yang lalu, membawa kepada memusnahkan hutan belantara merangkumi lebih dari ratusan kilometer persegi & menyesarkan serpihan batu-batuan. Berselerakan di kawasan ini, objek logam misteri yang terletak jauh di bawah lapisan tanah yang sentiasa diliputi salji. Kewujudan kawasan aneh ini terungkap oleh kehadiran tompokan tumbuh-tumbuhan aneh. Nama kuno daerah ini adalah Uliuiu Cherkechekh, yang boleh diterjemahkan sebagai "Lembah Kematian".

Orang Yakut sudah sekian lama menjauhkan diri dari daerah terpencil ini, yang telah dan masih memainkan peranan khusus terhadap nasib bukan sahaja dari segi ketamadunan tetapi juga terhadap planet pada amnya.

Setelah berjaya mengumpul sejumlah besar laporan dan bahan dari pelbagai jenis secara sistematik, kami memutuskan untuk memberitahu anda tentang sesuatu yang boleh mengubah persepsi tentang dunia di sekitar kita bahkan tempat kita berpijak ini, jika umat manusia dapat mengambil pelajaran dari apa yang dinyatakan di sini.

Dalam rangka memberikan gambaran yang paling memungkinkan, kami telah membahagikan akaun (huraian) kami menjadi tiga bahagian. Yang pertama mengandungi fakta dan laporan dalam bentuk penyaksian mata yang telah disampaikan kepada kami. Yang kedua menyajikan legenda kuno masyarakat yang tinggal di kawasan-kawasan ini dan puisi epik masyarakat sekitarnya yang mengamati fenomena aneh. Hal ini penting agar anda boleh melakukan penyelidikan sendiri dan menghargai setiap perincian cerita. Akhirnya, kami membahas apa yang ada di balik semua ini [lihat Bahagian 2].

Laporan Saksi

Daerah tersebut dapat digambarkan sebagai kawasan berpaya bertanah keras-padat yang terbentang luas, berselang-seli dengan kawasan taiga yang amat sukar untuk direntasi, merangkumi lebih dari 100,000 kilometer persegi. Beberapa desas-desus yang cukup mencuri perhatian umum adalah tentang objek logam yang tidak diketahui asal-usulnya terdampar di hamparan daerah ini.

Dalam rangka untuk menjelaskan apa sahaja desas-desus yang hampir kita tidak difahami ini, kita harus pergi lebih jauh menelusuri sejarah kuno daerah ini untuk mencari - kepercayaan dan legenda. Kami berjaya mengusul kembali unsur-unsur tertentu dari palaeotoponymy (kajian tentang nama tempat-tempat kuno) tempatan dan kesesuaian intipatinya dengan legenda kuno amat menakjubkan. Semuanya menunjuk kepada satu arah bahawa legenda dan desas-desus sebenarnya merujuk kepada perkara yang spesifik.

Pada zaman kuno, Lembah Kematian adalah sebahagian daripada laluan nomad yang digunakan oleh orang Evenk, dari Bodaibo untuk ke Annybar dan ke pantai Laut Laptev. Sehingga tahun 1936, seorang pedagang bernama Savvinov yang sering berdagang di laluan ini, telah berhenti menjalankan perniagaannya, dari saat itulah penduduk secara beransur-ansur meninggalkan tempat tersebut. Akhirnya, pedagang yang sudah berusia itu dan bersama cucunya Zina memutuskan untuk pindah ke Siuldiukar. Bila tiba di suatu tempat, dalam kawasan di antara dua sungai yang dikenali sebagai Kheldyu ("rumah besi" dalam bahasa tempatan), pedagang berusia itu membawa cucu perempuannya ke satu pintu kecil yang berbentuk kubah yang agak mendatar & kemerah-merahan warnanya di mana, sebaik sahaja mereka turun melalui laluan bertangga bulat itu, terdapat beberapa bilik yang diperbuat dari logam dan di situ mereka bermalam. Datuk Zina mengatakan bahawa bilik-bilik itu tetap hangat walaupun di luar sana bercuaca sejuk beku.

Pada masa lalu, hanya para pemburu tempatan yang benar-benar berani sahaja yang akan tidur di bilik-bilik tersebut. Namun kemudiannya, sakit tenat mulai menghidapi mereka, dan bagi mereka yang telah menghabiskan beberapa malam berturut-turut akan meninggal. Peribumi Yakut mengatakan bahawa tempat itu "sangat celaka, berpaya, dan binatang pun tidak pergi ke sana". Lokasi semua binaan tersebut hanya dapat dikenalpasti oleh golongan tua yang telah pernah pergi memburu dan sering mengunjungi tempat-tempat tersebut pada usia muda mereka. Mereka yang hidup secara nomad sudah menjadi kemestian bagi mereka mempunyai pengetahuan khusus tentang daerah atau kawasan yang boleh pergi dan tempat-tempat yang mesti dijauhi. Kini generasi baru mereka telah mulai menjalani kehidupan secara menetap, jadi pengetahuan zaman silam telah pun lenyap.

Saat ini, satu-satunya perkara yang boleh menjadi petunjuk tentang kewujudan binaan tersebut adalah nama tempat-tempat kuno yang sebahagiannya masih bertahan dan juga segala macam desas-desus. Tetapi setiap satu nama tempat kuno itu merangkumi ratusan, mungkin juga ribuan kilometer persegi.




Pada tahun 1936, berhampiran Sungai Olguidakh ("tempat yang ada kawah"), seorang ahli geologi bersama penunjuk arah lanjut-usia dari kaum peribumi telah sampai di mana terdapat struktur logam mulus berbentuk separuh bulat, berwarna kemerahan, terbongkok dari tanah dengan keadaan hujungnya yang tajam itu seperti ingin "memotong kuku". Ketebalan dindingnya sekitar dua sentimeter dan yang tertonjol keluar dari tanah adalah kira-kira seperlima dari diameternya. Keadaannya bongkok tetapi ketinggiannya memungkinkan orang yang sedang menunggang rusa pun boleh memasuki tanpa masalah. Ahli geologi itu telah menghantar satu keterangan ke Yakutsk, pusat pentadbiran wilayah. Pada tahun 1979, sebuah ekspedisi arkeologi dari Yakutsk telah berusaha untuk mencari belahan yang beliau pernah ketemukan dahulu. Pasukan ekspedisi turut disertai seorang penunjuk arah yang telah melihat struktur itu beberapa kali pada masa mudanya, tetapi ia mengatakan bahawa daerah itu telah sangat berubah, sehinggakan mereka gagal untuk menemui apa-apa. Dapat dikatakan bahawa dalam lokaliti sebegitu anda mungkin telah melangkaui 10 jarak struktur tanpa anda menyedarinya. Jadi penemuan sebelum ini adalah satu penemuan yang begitu bernasib baik.

Pada tahun 1853, R. Maak, seorang penjelajah yang disegani di daerah tersebut, menulis:

"Ketika di Suntar [sebuah penempatan Yakut] saya diberitahu bahawa di hulu Sungai Vilyuy ada satu anak sungai yang dipanggil Timirbit Algy (yang diterjemahkan sebagai "Kawah Besar Yang Tenggelam ") yang mengalir masuk ke Sungai Vilyuy. Berhampiran tebing anak sungai tersebut ada hutan yang menyembunyikan kawah tembaga besar. Ukurannya tidak ditentukan kerana hanya bibirnya sahaja yang kelihatan di atas tanah, dengan beberapa pokok tumbuh di dalamnya ... "

Hal yang sama juga dicatat oleh ND Arkhipov, seorang penyelidik berkaitan budaya kuno Yakutia:

"Di kalangan penduduk lembangan Vilyuy terdapat lagenda zaman kuno tentang kewujudan kawah gangsa (olguis) di hulu sungai. Legenda ini harus diberikan perhatian kerana sememangnya sekitar kawah mitos terdapat beberapa anak sungai yang membawa nama Olguidakh (Anak Sungai Kawah).

Dalam satu bahagian daripada surat ditulis pada tahun 1996 oleh seorang lagi yang pernah mengunjungi Lembah Kematian. Mikhail Koretsky dari Vladivostok menulis:

"Saya berada di sana tiga kali. Pertama kali pada tahun 1933, ketika saya berumur sepuluh tahun - Saya mengembara bersama ayah saya, beliau ke sana untuk menjana pendapatan--kemudian pada tahun 1937, saya pergi tanpa ditemani oleh ayah saya. Kali terakhir pada tahun 1947 di mana saya menyertai sekumpulan anak-anak muda.

"Lembah Kematian' terletak di sepanjang sebuah anak sungai di sebelah kanan Sungai Vilyuy. Dalam kenyataannya, ia adalah merangkumi keseluruhan rangkaian lembah-lembah di sepanjang kawasan yang digenangi air. Ketiga-tiganya saya disertai oleh seorang penunjuk arah, seorang peribumi Yakut. Kami tidak pergi ke sana bukan kerana kehidupan kami bertambah baik, tapi kerana di sana sangat terpencil dan sukar direntasi, di mana anda boleh mendulang emas tanpa amaran tetapi pada akhir musim mendulang anda akan dirompak atau sebutir peluru akan terbenam di belakang kepala anda.

"Tentang benda-benda misteri, bermungkinan terdapat banyak di sana, kerana dalam tiga lawatan itu, saya melihat tujuh kawah. Semua membuat saya tertanya-tanya: dalam pada itu saiznya - berdiameter antara enam hingga sembilan meter."

"Kedua, ianya dibuat daripada beberapa logam aneh. Setiap orang telah menulis bahawa ianya dibuat dari tembaga, tapi saya yakin itu bukan tembaga. Ianya memberikan apa-apa kesan calar walaupun kami pahat logam panas (cold chisel) yang telah diasah (kami telah mencuba lebih dari sekali). Logamnya tidak retak dan tidak boleh dipalu dengan tukul. Kalau tembaga, paluan tukul pasti akan meninggalkan kesan kemek. Tapi 'tembaga' ini adalah dilapisi dengan saduran dari beberapa bahan yang tidak diketahui yang mungkin menyerupai emery (saduran aluminium oksida dan lain-lain logam). Namun ianya juga bukan lapisan oksida dan tidak berkerutu -- tidak boleh pecah ataupun tergores."

bersambung...

0 comments:

Catat Ulasan