31/03/13

Filled Under: , , , ,

Ikan-ikan Pra-sejarah yang Masih Wujud

1. Hagfish


Menurut rekod fosil, hagfish telah wujud selama lebih 300 juta tahun, ini bermakna mereka sudah lama wujud sebelum dinosaur mengambil alih dunia! Dijumpai di perairan yang agak dalam, haiwan ini kadang-kadang dipanggil belut lendir, tetapi mereka bukanlah belut, dan juga mungkin bukan ikan menurut beberapa saintis. Mereka adalah haiwan yang sangat pelik dalam semua hal; mereka mempunyai tengkorak tetapi kekurangan tulang belakang, dan mereka mempunyai dua otak. Hampir buta, mereka makan pada waktu malam pada bangkai haiwan besar (ikan cetaceans dll,) yang jatuh ke dasar laut.


2. Lancetfish


Lancetfish mempunyai rupa yang sangat jelas zaman pra-sejarah, dengan mata sengit ditepi, gigi tajam pada rahang dan layar di belakang, mengingatkan bahawa beberapa dinosaur (walaupun, lancetfish layar sebenarnya sirip dorsal). Malah nama saintifiknya mempunyai bunyi dinosaurian iaitu (Alepisaurus ferox). Ikan ini sepanjang dua meter (6 '6 ") panjang, pemangsa ini dijumpai di semua lautan kecuali untuk kawasan kutub; sangat rakus, ia memakan ikan yang lebih kecil dan sotong.


3. Frilled Shark

Ini adalah pemangsa laut dalam, salah satu jerung yang paling primitif, ia adalah relik dari zaman Cretaceous, semasa dinosaur memerintah Bumi. Jarang dilihat hidup, dan hanya baru-baru ini difilemkan untuk kali pertama, jerung ini boleh membesar sehingga 2 meter (6 '6 ") (dengan yang betina lebih besar daripada jantan) dan mereka hidup di perairan yang dalam, di mana mereka makan sotong. Mereka tidak berbahaya kepada manusia, dan sebagai hakikatnya, jerung yang menghabiskan keseluruhan kehidupan mereka tanpa melihat seorang manusia. Hanya mati atau mati spesimen biasanya dilihat dan direkodkan oleh nelayan atau saintis.


4. Sturgeon


Satu lagi haiwan purba dari zaman dinosaur (mereka sudah ada dizaman Jurassic), Sturgeon terkenal menjadi salah satu sumber utama kaviar (yang dibuat daripada telur ikan); akibat penangkapan ikan berlebihan ini, ikan berperisai ini terancam pada masa kini. Spesies sturgeon terbesar boleh membesar sehingga 6 meter (19 '7 ") panjang, yang menbesar seperti jerung  putih yang paling besar; mereka memakan haiwan kecil dari dasar laut dan tidak mendatangkan bahaya kepada manusia.


5. Arapaima

Ikan ini adalah saudara rapat kepada arowana, Arapaima Amazon dianggap sebagai ikan air tawar terbesar di dunia. Ia boleh membesar sehingga 4.5 meter (14 '8 ") panjang, tetapi hari ini jarang ditemui  ikan Arapaima yang besar seperti ini dan arapaimas paling dewasa pun secara puratanya 2 meter (6' 6") panjang sahaja. Pemangsa ini bergerak perlahan, ia makan krustasia, ikan kecil dan apa-apa haiwan kecil yang boleh dimuatkan di dalam mulut mereka. Satu sifat menarik ikan ini adalah bahawa ia memerlukan oksigen untuk bernafas, seperti ikan paus, untuk hidup. Arapaimas tidak menimbulkan bahaya kepada manusia dan sering diburu untuk daging mereka, malangnya, mereka adalah sangat terhad sekarang.


6. Sawfish


Haiwan ini salah satu spesies yang amat terancam datang dari zaman Cretaceous, dan boleh didapati dalam kedua-dua air masin atau di sungai air tawar, dan telah didapati sehingga 100 kilometer ke kawasan pedalaman. Panjangnya boleh mencecah sehingga 7 meter (23 ') panjang. "Saw" mereka adalah kedua-dua senjata dan organ deria, ditutup pada elektro sensitif liang yang membolehkan ia untuk mengesan mangsanya walaupun penglihatan dahsyat. Ikan Sawfish boleh menjadi amat berbahaya jika diganggu.


7. Alligator Gar

Ikan air tawar terbesar ini boleh di temui Di Amerika Selatan dan timur Mexico. ia boleh membesar sehingga 4 meter panjang dan berat sehingga 200 kg. Gars Gator adalah gelaran bagi ikan ini kerana fizikalnya seakan reptilia dan menpunyai rahang yang panjang serta gigi yang tajam. Gars kadang kala menyerang manusia juga, namum belum lagi ada yang melibatkan kematian setakat ini di laporkan. Ikan ini juga antara spesies ikan tertua yang hidup di zaman Cretaceous


8. Polypterus Senegalus


Ikan dari Afrika ini digelar "Belut Dinosaur", kerana bentuk fizikalnya bergerigi diatas belakang seakan-akan dinosaur. Spesies ini sebenarnya bukan dari keluarga belut tetapi dari spesies bichir. Ikan ini hidup dizaman Cretaceous lagi. Mereka sering dijadikan haiwan perliharaan eksotik. Namum belut ini mampu untuk hidup tanpa air dalam jangka masa yang panjang selagi kulit mereka masih basah.


9. Coelacanth


Coelacanth sepatutnya sudah pupus semenjak dari zaman Cretaceous, tetapi pada tahun 1938, spesimen hidup ikan ini telah berjaya ditangkap di Afrika Selatan. Manakala pada tahun 1999, spesies ini telah ditemui di Indonesia. Ikan pemangsa ini boleh membesar sehingga 2 meter panjang. Mereka makan ikan kecil, termasuklah jerung yang kecil, mereka selalunya boelh ditemui di kawasan laut dlaam yang gelap. Ikan ini juga jarang ditangkap dan dimakan kerana rasa mereka yang teruk. Namum spesies ikan ini amat terancam buat masa kini.