2/02/13

Filled Under: , , ,

5 Penjenayah Tercantik Di Dunia

Biasanya penjahat identik dengan lelaki namun apa jadinya jika seorang wanita cantik menjadi penjahat .Namun di dunia ini ada penjahat wanita yang memiliki wajah cantik yang sempat menghebohkan dunia akibat kejahatan yang di lakukanya. Nah ingin tahu siapa saja mereka 5 Penjahat Cantik Yang Menghebohkan Dunia.

1. Tao Jing (anggota sindiket dadah)



Gadis 20 tahun ini berasal dari Yunnan, selatan China. Beliau telah mengemparkan dunia apabila menjadi salah seorang wanita yang termuda di hukum mati sepanjang sejarah mahkamah China.

Dia ditahan polis pada awal 1991 ekoran membawa dadah dalam jumlah yang besar di dalam beg plastik di Beijing. Dia menbuat kenyataan kepada petugas bahawa ini adalah kali pertama dia menbawa barang terlarang kerana di suruh teman lelakinya. Namum hasil siasatan menbuktikan dia sebenarnya adalah dalang disebalik sindiket ubatan terlarang terbesar di China.

Gadis ini telah dihukum tembak sampai mati.


2. Patricia Campbell Hearst Shaw (perompak)

Perempuan ini biasanya dikenali sebagai Patricia Hearst, adalah keturunan orang kaya. Datuknya bos di syarikat penerbitan, Randolph Hearst. Pasti kita hairan kenapa dia boleh manjadi perompak di Amerika Syarikat pada 11970-an.

Gadis cantik ini menbuat pengakuan kepada polis pada 1974 telah diculik sekumpulan lelaki yang mengelarkan diri mereka Tentera Pembebasan Amerika ketika sedang bersantai di apartment miliknya di Kota Berkeley, California. Selepas itu dia telah di brain wash oleh kumpulan tersebut untuk mennjadi perompak bagi menbiayai pergerakan kumpulan penganas itu.

Hearst telah dihukum penjara 7 tahun.



3. Bandit Barbie (perompak bank)

Heather Johnston dan Ashley Miller berasal dari Kota Achworth, Georgia, Amerika. Dua sahabat ini boleh dikatakan duet perompak yang paling cantik. Dan mendapat jolokan media sebagai wajah bak patung barbie.

Perkenalan dua orang sahabat ini kerana mereka berdua berkerja sebagai pernari bogel. Oleh kerana terdesak kesempitan duit, mereka telah merancang untuk merompak bank. Johston dan Miller telah berkerjasama dengan kakitanag bank supaya usaha rompakan mereka berjalan lancar.

Namum konspirasi rompakan mereka berdua berjaya dihidu pihak polis beberapa hari kemudian. Pada 2007, Miller dihukum 2 tahun penjara, sementara Johston pula dihukum penjara 10 bulan kerana yang menjadi pengikut sahaja.


4. Monique Awoki (Ketua Geng Perang Brazil)


Monique Awoki, berasal dari Brazil. Dia mengetuai geng berambut perang yang biasanya merompak orang kaya di negara bola sepak itu. Dia memimpin 5 gadis untuk menculik permpuan yang shopping di mall dan akan cuba mengambil kad kredit mangsa.

Mereka cukup hebat, agar di di curigai mangsa, Awoki akan memastikan kumpulannya supaya tampil cantik. Malah setipa ahli kumpulan juga mampu menguasai sekurang0kurangnya 3 bahasa.  malah ada dikalangan ahli kumpulan juga adalah berkulusan dari kolej luar negara.

Dia telah di tangkap pilos di Kota Sao Paulo ketika hendak lari ke luar negera. Awoki telah mengaku telah mengetuai geng perang sejak 2008 bersama suaminya.



5. Bonnie Elizabeth Parker (perompak dan pembunuh bersiri)

Namanya sudah banyak diabadikan di dalam novel, komik, siri televisyen dan filem. Bonnie Parker bersama kekasihnya Clyde Barrow telah merompak puluhan bank di Amerika selama kemerosotan ekonomi pada 1931-1934.

Ketika itu ekonomi Amerika sangat teruk. Sehinggakan ramai yang kehilangan kerja cuab beralih arah menjadi penjenayah. Bonnie mula aktif merompak adalah pada usia 19 tahun. Pasanagn perompak ini tidak segan silu merompak supermarket dan mereka sering kali di bantu 6 lelalki lain setiap kali melakukan rompakan.

Walaupun wajahnya ayu dan lemah lembut, tetapi dia tidak gentar unutk menbunuh mangsanya. Di catatkan 9 anggita polis dan belasan orang awam yang terkorban ketika rompakan mereka.

Kejahatn Bonnie berakhir pada 1934 di Lousiana. Polis telah menembaka mati dia dan kekasihnya didalam operasi di pagi hari. 

Pada 1967 Arthut Penn telah mefilemkan kisah ini didalam filem bertajuk 'Bonnie and Clyde'